2022-03-29
6 úchvatných železničných mostov
Ak pricestujete na víkendový city break do dánskej Kodane či švédskeho Malmö, nevynechajte jazdu cez úžinu Öresund vlakom do susedného mesta. Budete tak mať nielen dva city breaky v jednom, ale aj zážitok z cesty podmorským tunelom a mostom Øresund. Budoval sa päť rokov a slúži pre cestnú aj železničnú dopravu. Vyše 11 miliónov ľudí ročne cestuje vlakom po tomto takmer 8 kilometrov dlhom moste. Až 62 vlakov denne spája obe metropoly za 40 minút. Zaujímavosťou je, že minulý rok sa začal projekt natierania 20 rokov starej železnej konštrukcie mosta proti korózii. Bude to trvať 12 rokov a stáť asi 40 miliónov eur.
Neboli by to železničné stavby, ak by sme nespomenuli Švajčiarsko. V jeho východnej polovici je neďaleko dediny Filisur viadukt Landwasser. Leží na známej úzkorozchodnej Albula line, ktorá spája Chur so svetoznámym strediskom St. Moritz. Historický most so šiestimi oblúkmi bol ako prvý železničný most v roku 2008 zapísaný do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO. S výškou 65 metrov prekonáva 136-metrovú priepasť, kým sa ponorí do jedného z mnohých tunelov na trati Rétskej dráhy. Most bol postavený za 13 mesiacov a pri jeho výstavbe nebolo použité lešenie.
Srí Lanka je rajom pre cestovateľov, ktorí radi objavujú na vlastnú päsť. Tunajšia železničná sieť vás dovedie z hlavného mesta Colombo až do čarovných výšin plných čajových plantáží v okolí mesta Ella v srdci krajiny. Kúsok za Ellou sa nachádza aj asi najznámejší most krajiny, most deviatich oblúkov alebo Nine Arch Bridge. Bol vybudovaný bez použitia železa a to za pomoci tehál, skál a cementu ešte v roku 1921. V tej dobe bolo železo, vzhľadom na medzivojnové obdobie, vzácnym artiklom, a tak je toto dielo ešte uchvacujúcejšie. Hoci za fotkou s legendárnym modrým vlakom vás tu ochotne zavezú všadeprítomné tuk tuky, mnohí si vyberú dobrodružnejšiu trasu pešo po koľajniciach z Elly cez krátky tunel až na tento fotogenický, 91 metrov dlhý a 24 metrov vysoký most.
Na Balkáne snívali o spojení srbského Belehradu s Jadranským morom železničnou trasou dlhé roky, no až v 70. rokoch minulého storočia sa to podarilo. Na tejto 455 km dlhej trati spájajúcej Belehrad s prímorským mestom Bar sa nachádza aj železničný most, ktorý až do roku 2001 držal svojou veľkosťou svetové prvenstvo. Most Mala Rijeka je situovaný v srdci Čiernej Hory, na tejto malebnej jednokoľajnej elektrifikovanej trati s 254 tunelmi a 234 mostmi. Trať stúpa z nadmorskej výšky troch metrov nad morom do tisícmetrovej výšky, aby prekonala rieku Mala Rijeka asi 20 km severne od Podgorice. S dĺžkou 500 metrov a výškou 200 metrov vám ručíme, že pri prejazde nebudete ani dýchať.
Takmer 400 metrov dlhý viadukt Glenfinnan v Škótsku bol známy aj pred Harrym Potterom, no práve známa scéna z kultového filmu mu dala celosvetovú slávu. Aj dnes sa ponúka jazda Hogwartským expresom po moste, ktorému sa ľudovo nepovie inak ako most Harryho Pottera. Vo výške 30 metrov tento most v zákrute prekonáva údolie už od roku 1898. Vydať sa sem môžete objavovať malebné jazerá, nazývané lochy, alebo zdolať neďalekú najvyššiu horu Veľkej Británie, Ben Nevis. Viadukt Glenfinnan v tejto odľahlej divokej časti západného Škótska rozhodne nevynechajte.
Na železničnej trati spájajúcej Banskú Bystricu s Horehroním a východným Slovenskom sa aj Slovensko môže popýšiť unikátnym mostom. Neďaleko Telgártu sa nachádza Chmarošský viadukt. Most s deviatimi oblúkmi prekonáva Gregorovu dolinu, je 114 metrov dlhý a 18 metrov vysoký. Stal sa populárnym pre svoju fotogenickosť, no v jeho tesnej blízkosti nájdete aj ďalšie zaujímavosti železničného inžinierstva. Telgártsky viadukt s dĺžkou 86 metrov a výškou 22 metrov je špecifický svojím masívnym rozpätím hlavného oblúka – až 32 metrov. A tunajší tunel má svoje protiľahlé konce 83 metrov od seba, no jeden koniec je od druhého o 31 metrov vyššie. Ak vám matematika takejto železničnej trate nedáva zmysel, máte pravdu. Tunajšia, na Slovensku a v Česku unikátna Telgártska špirála totiž prekonáva výškový rozdiel tým, že tunel sa zahryzáva dovnútra hory, v ktorej oblúkom prejde popod seba, aby sa vynoril len o vyše 80 metrov ďalej, no 30 metrov nižšie po prekonaní 1 239 metrov vo vnútri hory.