2024-05-14
Turany – Hubová: dočkáme sa posledného chýbajúceho kúsku kompletnej D1?
Na diaľnici D1 spájajúcej Slovensko chýba už len jediný úsek, ktorý sa ani len nezačal stavať. Dočkáme sa niekedy úseku Turany - Hubová?
Ak sa nechcete zamotať do možností, prečo sa tento úsek ešte nezačal stavať, máme pre vás zjednodušenie: po mnohých variantoch sa do „finále“ dostali dva: údolný, ktorý vedie po povrchu, no silno zasahuje do národného parku a potom tunelový, ktorý vedie dvomi tunelmi. Proti prvému sa odvolávali ochranári, proti druhému zas starostovia miestnych obcí, ktorí sa boja poklesu úrovne spodnej vody v prípade prerazenia tunelov.
Podľa vyjadrenia Ministerstva dopravy SR sú dnes technológie výstavby tak vyspelé, že obavy starostov nemusia byť oprávnené a pokles by nemal presiahnuť 10%. Tým sa zdá, že je finálne rozhodnuté a stavať by sa mali tunelové varianty.
Logicky by sa diaľnica mala napájať tam, kde dnes končí, no na Slovensku je to trochu inak. Napojenie tunelového variantu sa začne o tri kilometre skôr, pri obci Turany, kúsok za súčasným diaľničným odpočívadlom. Po preklenutí Váhu sa D1-ka ponorí do tunelu, ktorý bude druhý najdlhší na Slovensku.
Tunel Korbeľka bude mať 5 800 metrov. Mal by mať dve rúry a navrhovaná maximálna rýchlosť je 100 km/h. Autom by ste mali podísť vrch Kopa v Malej Fatre a práve spodná voda tu ešte povie veľa do výstavby – diaľnica totiž povedie pod jej hladinou. Navrhnuté technológie by mali limitovať pokles hladiny asi o polovicu.
Po tom, čo z budúceho tunela vyjdete, budete sa nachádzať medzi Stankovanmi a Ľubochňou. Most prekoná železničnú trať, rieku Váh, aj stávajúcu cestu, aby sa na druhej strane údolia opäť cesta ponorila do druhého tunela s názvom Havran. Tomu dal meno rovnomenný horský masív a konštrukčne aj rýchlostne bude tento 2 800 metrov dlhý tunel rovnaký, ako Korbeľka. Taktiež však vedie pod hladinou spodnej vody a tak budú stavebné technológie rovnako komplexné, ako pri druhom tuneli. Preto sa aj náklady na výstavbu v prepočtoch šplhajú do astronomických výšok.
Po opätovnom preklenutí železnice, Váhu aj dnešnej hlavnej cesty sa D1-ka ku križovatke Hubová napojí na zvyšok severnej D1-ky a my sa konečne dočkáme diaľnice, ktorá spojí Bratislavu s Košicami. Kedy to však bude sa musíme nechať prekvapiť. Zostáva dúfať, že sa toho raz dožijeme.
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

Foto: Národná diaľničná spoločnosť