2025-01-08
Rýchlosť 150 km/h na českých diaľniciach: pilotný projekt začne už tento rok
Od polovice roku 2025 sa českí vodiči po prvýkrát prevezú po diaľnici maximálnou rýchlosťou 150 km/h.
Pilotný projekt sa spustí na približne 50-kilometrovom úseku českej diaľnice D3 z Prahy na České Budějovice a rakúsku hranicu, medzi Planou nad Lužnicí (exit 84) a Úsilným (exit 131).
Maximálna rýchlosť 150 km/h bude povolená len za priaznivých podmienok:
- Dobrá viditeľnosť
- Suchá vozovka
- Nízka dopravná intenzita
V prípade nepriaznivého počasia, ako je dážď, hmla či silný vietor, telematický systém s premenným dopravným značením automaticky zníži maximálnu povolenú rýchlosť, a to prípadne aj pod súčasných 130 km/h.

Pre pilotný úsek diaľnice D3 je naplánované telematické značenie. Premenné značky budú napájané prostredníctvom solárnych panelov a batérií, čím sa zabezpečí ich energetická udržateľnosť.
Ak sa pilotný projekt osvedčí, české úrady plánujú rozšírenie vyššej maximálnej rýchlosti aj na ďalšie úseky:
- 60 km na diaľnici D11 (Praha – Hradec Králové) medzi Kolínom a Jaroměří
- 30 km na diaľnici D1 (Praha – Brno) medzi Bělotínom a Bílovcom
Tieto úseky však musia najprv prejsť dôkladným posúdením bezpečnosti a zmysluplnosti pre vodičov.
- Moderné vozidlá a kvalitné diaľničné povrchy sú na 150 km/h dostatočne pripravené.
- Úspora času na 50-kilometrovom úseku môže predstavovať približne 2 až 3 minúty.
- Rýchlosť 130 km/h je na českých diaľniciach platná už od roku 1997, je teda čas na ďalší krok.
- Vozidlo idúce rýchlosťou 150 km/h má brzdnú dráhu dlhšiu o tretinu v porovnaní s rýchlosťou 130 km/h.
- Vyššie riziko vzniku nebezpečných situácií v dôsledku rozdielov medzi rýchlo idúcimi autami a pomalšími nákladnými vozidlami.
- Mnohé európske krajiny pristupujú k znižovaniu maximálnych rýchlostí na diaľniciach z dôvodu bezpečnosti, emisií a hluku.

Zmenu rýchlosti umožnila novela zákona o cestnej premávke, ktorá vstúpila do platnosti začiatkom roku 2024. Táto úprava umožňuje nastaviť rýchlostné limity flexibilne podľa aktuálnych podmienok.
Cieľom pilotného projektu na D3 je zistiť, či zvýšenie rýchlosti prinesie očakávané výhody bez negatívneho dopadu na bezpečnosť a plynulosť dopravy.
Kým Česká republika testuje vyššiu maximálnu rýchlosť, viaceré európske krajiny idú opačnou cestou:
- Holandsko: Zníženie maximálnej rýchlosti na diaľniciach na 100 km/h počas dňa kvôli emisiám.
- Nemecko: Diskusia o zavedení celoplošného rýchlostného limitu.
- Rakúsko: Obmedzenia rýchlosti na citlivých úsekoch z dôvodu hluku a bezpečnosti.
Po vyhodnotení pilotného projektu na D3 sa české úrady rozhodnú, či a v akom rozsahu budú pokračovať v rozširovaní 150 km/h na ďalšie úseky diaľnic.
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !