2025-01-10
SUV vozidlá na slovenských cestách: Rastúce riziko pre chodcov, o ktorom sa málo hovorí
Nový výskum z oblasti bezpečnosti cestnej premávky upozorňuje na ich menej diskutovaný aspekt – vyššiu rizikovosť pre chodcov v prípade nehody.
SUV vozidlá si na Slovensku získavajú čoraz väčšiu popularitu. Sú vnímané ako bezpečné, priestranné a praktické autá pre rodiny aj jednotlivcov. To je však len z pohľadu, ak sedíte vnútri auta – vonku už je to iné.
Čím rýchlejšie ide vozidlo pri náraze do chodca, tým vážnejšie zranenia spôsobí. Štúdia Inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) však ukazuje, že pri SUV vozidlách je riziko vážnych zranení vyššie už pri nižších rýchlostiach. Hlavným dôvodom je vyššia predná časť týchto vozidiel, ktorá zasiahne chodecké telo vo vyšších oblastiach, často v oblasti hrudníka a hlavy, namiesto nôh či panvy.

Pri rýchlosti 43 km/h má priemerné osobné auto približne 60 % pravdepodobnosť spôsobenia stredne ťažkých zranení a 30 % pravdepodobnosť vážnych zranení. Pri SUV vozidle, ktorého predná časť je o približne 33 cm vyššia ako pri bežnom aute, sa riziko stredne ťažkých zranení zvyšuje na 83 % a vážnych zranení na 62 %.
Na rozdiel od USA, kde SUV a pickupy dominujú cestám už dlhé roky, v Európe stále prevládajú menšie osobné autá. Avšak aj na Slovensku rastie počet registrovaných SUV každým rokom. Problém je, že infraštruktúra a rýchlostné limity na mnohých miestach nepočítajú s tým, ako výška týchto vozidiel ovplyvňuje následky nehôd s chodcami.

Podľa výskumu je hranica pre relatívne „bezpečnú“ kolíziu rýchlosť okolo 24 km/h, pri ktorej je riziko vážneho zranenia menšie ako 10 %. No bežný rýchlostný limitv slovenských obciach a mestách, 50 km/h, čo už predstavuje výrazne vyššie riziko.
Pri náraze v rýchlosti 32 km/h je pravdepodobnosť vážneho zranenia okolo 18 %, no pri rýchlosti 56 km/h sa toto riziko zvyšuje až na 67 %. Pri rýchlosti 80 km/h prekračuje riziko úmrtia 80 %.
Dopravní inžinieri a mestskí plánovači by mali pri nastavovaní rýchlostných limitov v oblastiach s vysokým pohybom chodcov zohľadniť rastúci počet SUV na cestách. Zníženie rýchlostných limitov len o niekoľko kilometrov za hodinu môže dramaticky znížiť riziko vážnych následkov.
Automobilky môžu tiež prispieť k vyššej bezpečnosti úpravou dizajnu prednej časti SUV vozidiel. Mierne zaoblenie kapoty alebo vylepšené automatické systémy núdzového brzdenia dokážu zmierniť následky nehôd.

SUV vozidlá prinášajú vodičom pocit bezpečia, no na druhej strane zvyšujú riziko pre chodcov, najmä v mestských oblastiach. Na Slovensku sa o tomto aspekte doteraz hovorilo len málo, no so zvyšujúcim sa počtom týchto vozidiel na cestách je čas túto tému otvoriť.
Rýchlosť, dizajn vozidiel a mestská infraštruktúra – všetky tieto faktory zohrávajú kľúčovú úlohu v bezpečnosti chodcov na našich cestách. Aj malé zmeny môžu mať veľký dopad.
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !