TOP 10 cestných tunelov Slovenska TOP 10 cestných tunelov Slovenska
Východný portál tunelu Branisko
Foto: Shutterstock

2025-01-12

TOP 10 cestných tunelov Slovenska

Urobme si výlet do budúcna: V prípade, že by sa všetky cestné tunely, ktoré sú plánované, realizovali, takto bude vyzerať top 10 cestných tunelov na Slovensku.

Tunelovanie nemá na Slovensku dobré renomé. Na jednej strane je toto slovo spojené s podvodnými praktikami pri podnikaní, na strane druhej je tunelovanie samotné spojené s nekonečnými stavbami diaľnic. Slovensko sa však, ako hornatá krajina, tunelom pri výstavbe cestnej a železničnej infraštruktúry nevyhne. Preto sa pozrime na ideálny stav niekedy v budúcnosti, ako možno naše deti budú hovoriť o najdlhších tuneloch na Slovensku.

1.Tunel Karpaty – 10 990 m

Karpaty sú plánovaný tunel na diaľnici D4 pod Malými Karpatmi s dĺžkou 10 990 metrov. Spoja oblasť dnešnej Rače na východ od Malých Karpát s Mariankou na Záhorí. Po dokončení sa tento tunel stane najdlhším cestným tunelom na Slovensku a ukončí kompletný obchvat hlavného mesta zo severu, prepojujúc diaľnice D1 a D2. Ak v ňom bude rýchlosť 100 km/h, prejdete ho za približne šesť a pol minúty.

2.Tunel Hradište – 8 385 m

Ak sa podarí predĺžiť rýchlostnú cestu R1 so severnou D1-kou, bude to obrovský prielom v severojužnom cestovaní naprieč stredom Slovenska. Ak sa pôjde od Banskej Bystrice k Ružomberku, na úseku R1 Slovenská Ľupča – Korytnica sa počíta s tunelom Hradište, ktorý bude druhý najdlhší na Slovensku - s dĺžkou 8 385 metrov. Jazda ním vám pri stokilometrovej rýchlosti zaberie asi päť minút.

Image
Vizualizácia Tunel Karpaty
Foto: bratislavskysamospravnykraj.sk
3.Tunel Višňové – 7 520 m

Prvým z tunelov, ktorý je reálne na obzore je vytúžené Višňové, ktoré obchádza Strečno a Žilinu, čím sa spoja úseky D1-ky od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu a vrátane tunela bude mať tento úsek 13,5 kilometra, pričom tunel samotný bude mať dĺžku 7 520 metrov. Po plánovanom dokončení koncom februára 2026 sa stane najdlhším tunelom v prevádzke.

4.Tunel Korbeľka – 5 868 m

Posledný nerozostavaný úsek D1 medzi Turanmi a Hubovou zahŕňa aj dva tunely. Ten dlhší z nich je Korbeľka a s dĺžkou 5 868 metrov získa na Slovensku štvrté miesto čo do dĺžky. Celý 13,5 kilometrový úsek pôjde z polovice v tuneloch a zhotoviteľa čakajú aj dve križovatky a 11 mostov. Pôjde o náročné dielo a na jeho realizáciu si ešte asi chvíľu počkáme.

Image
Tunel Višňové
Foto: Národná diaľničná spoločnosť
5.Tunel Branisko – 4 975 m

Asi najznámejší slovenský cestný tunel dnes je na diaľnici D1 medzi Beharovcami a Širokým, s dĺžkou 4 975 metrov. Aktuálne najdlhší cestný tunel v prevádzke na Slovensku, aj keď stále ešte len v polovičnom profile – a o realizácii druhej rúry sa zatiaľ mlčí.

6.Tunel Soroška – 4 282 m

Konečne sa pozrieme aj na juh Slovenska, kde tento tunel má vyriešiť známu frázu v dopravnom servise „šmýkajúce sa kamióny na Soroške“. Plánovaný tunel na rýchlostnej ceste R2 medzi Rožňavou a Jablonovom nad Turňou bude mať dĺžku 4 282 metrov.

Image
Vizualizácia tunela Soroška
Foto: Národná diaľničná spoločnosť
7.Tunel Čebrať – 3 619 m

Medzi úsekmi, ktoré sa tento rok otvoria v diaľničnej sieti Slovenska je aj 15 kilometrový obchvat Ružomberka. Diaľnica D1 medzi Hubovou a Ivachnovou má dva tunely, ktoré sú v našom rebríčku hneď za sebou, ten dlhší má 3 619 metrov. Očakávané spustenie tohto úseku je už koncom tohto roka.

8.Tunel Havran – 2 817 m

Druhým z plánovaných tunelov na diaľničnom obchvate Ružomberka je Havran a ten má celkovú dĺžku 2 807 metrov. S 19 mostami a tromi križovatkami si od budúceho roka škrtneme z dĺžky cesty medzi Bratislavou a Košicami viac než štvrťhodinku.

Image
Tunel Čebrať
Foto: Národná diaľničná spoločnosť
9.Tunel Ovčiarsko – 2 367 m

Tento tunel je už v prevádzke a to na diaľnici D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou, s dĺžkou 2 367 metrov. Hoci súčasťou D1, mnoho vodičov stále využíva na prechod Žilinou úsek cez centrum a ľavobrežnou ulicou. No nové napojenie na Lietavskú Lúčku a Rajec a príjazd do Žiliny od Prievidze môže byť do otvorenia Višňového rozumnejšia voľba a pohodlnejšia cesta po zatiaľ prázdnej diaľnici.

10.Tunel Považský Chlmec – 2 218 m

Aj desiaty najdlhší tunel na Slovensku je už v prevádzke a to od decembra 2017. Tvorí napojenie D1-ky s diaľnicou D3 medzi Žilinou, Strážovom a Žilinou, Brodnom, s dĺžkou 2 218 metrov. Od Bratislavy sa vďaka nemu pohodlne vyhnete Žiline a napojíte sa na cestu na Kysuce.

Image
Tunel Ovčiarsko
Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !