Dnešní vodiči si potrpia na kvalitné informácie Dnešní vodiči si potrpia na kvalitné informácie
Foto: Slovnaft

2024-10-29

  • Drive
  • Drive-tip
  • Dnešní vodiči si potrpia na kvalitné informácie

Dnešní vodiči si potrpia na kvalitné informácie

Všetci motoristi ju poznajú. Mnohí z nás ju využívajú a bez nej by to nebolo ono. Reč je o dopravnom spravodajstve, ktoré nesie autentické meno - Zelená vlna. 

Zelená vlna práve oslavuje 15 rokov a my sme pri tom. O tom ako vznikala, ako vlastne funguje a čo najvtipnejšie sa za tie roky dostalo do éteru, nám porozprával jej zakladateľ a šéf Ľuboš Kasala.

Ako vlastne vznikla Zelená vlna?

V roku 1974 na vlnách Československého rozhlasu, konkrétne na stanici Hviezda. Jej vznik bol výsledkom spolupráce medzi Československým rozhlasom a vtedajšími dopravnými policajtmi, ktorí potrebovali informovať vodičov o dopravnej situácii, najmä v súvislosti s rastúcou intenzitou premávky v Prahe. A keďže neboli žiadne, mobilné technológie a navigácie, tak ako inak ako rádiom.

Image
Na Zelenú vlnu sa dovoláte zadarmo na číslo 0800 900 800.
Foto: Slovnaft
Ako to fungovalo?

Pôvodne sa Zelená vlna vysielala len v piatok a nedeľu, keď sa Pražania vracali z víkendových výletov. Postupne sa rozrástla z regionálneho vysielania na celoštátne, a po rozdelení federácie v roku 1993 pokračovala v Českom rozhlase. Na Slovensku vysiela od roku 2009, keď sa rozhodlo o založení nového dopravného spravodajstva, ktoré sa opäť zameralo na poskytovanie aktuálnych dopravných informácií.

Takže sú to vlastne dve významné jubileá...

Oslavujeme 15 rokov na vlnách Slovenského rozhlasu a 50 rokov Československého alebo federálneho vysielania.

Image
Zelená vlna oslavuje 15 rokov na vlnách Slovenského rozhlasu.
Foto: Slovnaft
Prečo práve tento názov?

Je to terminus technicus – ak sa veziete cez viaceré križovatky za sebou a „chytíte“ na všetkých semaforoch zelený signál, tomu sa hovorí zelená vlna. Na používaní ochrannej známky sme sa dohovorili s Čechmi.

Ako to celé na Slovensku začalo? Keď si spomeniete na to obdobie, čo bolo pre vás najťažšie?

Začínali sme na zelenej lúke a to doslova. Som skúsený dlhoročný rozhlasák a vyštudoval som dopravné inžinierstvo, to sa spojilo a išli sme do toho. Nemali sme vlastný dispečing, nemali sme ľudí, nemali sme nič. Urobili sme konkurz na redaktorov, oslovil som všetkých relevantných potenciálnych dodávateľov dopravných informácií a začali sme. A sme tu doteraz vo vysokej kvalite.  

Ako je to s konkurenciou? S príchodom sociálnych sietí a moderných technológií sa Zelená vlna prispôsobila novým trendom a rozšírila svoje pôsobenie. V roku 2014 bola spustená mobilná aplikácia. V čom je podľa vás výhoda klasického dopravného spravodajstva?

Dovolím si povedať, že patríme medzi najpresnejšie dopravné spravodajstvo. Máme profesionálnych informátorov a tiež klub Zelených anjelov. To sú obyčajní vodiči, ktorí pravidelne telefonujú a hlásia dopravné udalosti. Samozrejme volajú nám aj takí ľudia, čo nie sú registrovaní v Klube Zelených anjelov. Ďalším zdrojom našich informácií sú aj internetové stránky a oficiálne sociálne siete, kde si dopĺňame niektoré informácie. Pointa je dostať do vysielania informácie, ktoré sú relevantné, platné, aktuálne a pravdivé. Sme aktívni aj na sociálnych sieťach, kde sa zdieľajú dopravné informácie.

Image
Na Zelenej vlne je rušno 24 hodín denne, 7 dní v týždni.
Foto: Slovnaft
Ale aj komentáre rôzneho druhu..

Áno, sociálne siete tiež poskytujú priestor na diskusiu a spätnú väzbu od užívateľov. Aj keď nie všetky diskusie sú vždy relevantné, sme tam aktívni. V čom je ale výhoda rozhlasového spravodajstva? Výsledky výskumu hovoria, že približne 60 % vodičov, ktorí hľadajú a potrebujú dopravné informácie, tak v prvom rade siahajú po rádiu. Ono to aj dáva zmysel, pretože počas jazdy nie je bezpečné venovať sa aplikácii alebo nastavovať navigáciu. Informácie jednoducho dostanete do ucha.

Image
Neznáme tváre známych hlasov zo Zelenej vlny.
Foto: Slovnaft
Ako to vyzerá v štúdiu?

Fungujeme v režime 24/7. Redaktori sa striedajú na zmeny. Odovzdávajú si informácie, pripravujú sa a potom to aj ohlásia. Je to nepretržité sledovanie diania, kombinovanie zdrojov a pohotovosť. Zdá sa, že je to ľahké, ale nie je. Kolegovia sú tu roky, je to aj taká vstupná brána do sveta médií. Veľa sa tu naučíte, prejdete si všetkým. Čítajú ťažké texty, veľa zemepisných názvov, rôzne dedinky a niektoré sa volajú strašne (smiech). Ľudia vám to však odpustia (smiech). Máme tu veľa mladých ľudí, vysokoškolákov, veľa sa naučia a potom môžu pokračovať niekde inde. Je to výborná štartovacia čiara a veľmi kvalitná.

Keď hovoríte o tých breptoch, často k vám volajú aj ľudia, ktorí si robia srandu?

K vyloženému zneužívaniu našej bezplatnej linky 0800 900 800 nedochádza.  Ale niektoré telefonáty sú „mimo misu“ a tie potom vysielame na Silvestra. Niekedy to vypípame, niekedy sú tam aj vulgárne, alebo nevhodné veci. Napríklad, zavolajú nám, že niečo vidia, počujú a podobne a potom z toho vyplynie, že chceli volať niekde inde. Mali sme tu aj pár takých pravidelných volajúcich, čo stále niečo nahlasovali, väčšinou také bežné veci, ale oni sa len nemali s kým porozprávať. Volajú nám aj takí, že sme údajne niečo zle zahlásili, potom zistíme po pátraní, že sme to neboli my (smiech).

Aké máte plány do budúcnosti?

Určite chceme zmeniť aplikáciu a posilniť aj vysielanie v našich regiónoch. Stále je priestor aj v televízii. Potom ďalšia vec je, že nám tu nastupuje fenomén umelej inteligencie. Snažíme sa poslucháčom priblížiť čo najviac. Snažíme sa hľadať cesty, ako by ste im mohli to šoférovanie zľahčiť.

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !