![Čo sa deje s elektromobilmi v zime?](https://drivemagazine.sk/media-library/image.webp?id=50567601&width=1200&height=600&quality=85&coordinates=0%2C0%2C0%2C0)
Keďže sa blíži zima, naposledy sme riešili, ako môžete šetriť svoje dieselové auto, keď padnú teploty. Teraz nasledujú elektrické autá, ktoré ešte viac ako dieselové nenávidia mrazivé teploty. Ako im viete pomôcť v zimnej premávke, ak nechcete ostať na krajnici?
Batérie najlepšie pracujú pri teplotách 10 – 30 stupňov. To platí tak pre mobily, ako i pre elektrické autá. Škodí im aj horúčava, ale ešte väčšmi to, keď teplota klesne pod bod mrazu. Keď elektrolyt v bunkách batérie zamrzne, môže spôsobiť značné škody, preto viacerí výrobcovia montujú do áut ochranný systém – napríklad automatické zapínané vykurovanie batérie.
ČO ROBÍ BATÉRIA V ZIME?
Foto: Škoda
Jednoducho povedané: keď klesne teplota pod 10 stupňov, klesá aj dojazd, ak aj všetky ostatné faktory sedia.
S čím ale presne máme počítať?
Je ťažké dať presnú odpoveď, keďže spotreba energie pri elektromobiloch závisí od štýlu jazdy a spotreby energie zapnutého príslušenstva (v zime napríklad kúrenie). Na teste 5 elektromobilov v USA sa ukázalo, že pri teplote mínus 7 stupňov natrvalo klesla kapacita o 41 %. Rozsiahla nórska skúška však ukázala výhodnejší obraz: aj tam testovali 5 áut v zime a dojazd spadol o 7 – 33%, v meraní podľa prísneho WLTP cyklu.
Používatelia elektroáut musia svoje vozidlá v mestách nabíjať častejšie, ale nemusia sa obávať, že ostanú stáť kvôli úplne vybitej batérii. Na dlhšiu cestu sa ale v časoch mrazov oplatí vydať len s presným plánovaním a radšej počítajte s dojazdom kratším o 30% ako zvyknete, aby ste včas hľadali nabíjaciu stanicu. Takisto treba počítať s dlhším nabíjaním – mrazy totiž neznižujú len kapacitu batérie, ale ťažším sa stáva aj ich nabíjanie, hlavne rýchlonabíjanie. Pre batériu je šetrnejšie pomalšie nabíjanie jednosmerným prúdom.
AKO UDRŽAŤ V TEPLE VÁŠHO JUŽANSKÉHO KAMARÁTA?
Jedným z riešení je vyhrievaná garáž, keďže vtedy je auto v zime len počas jazdy.
Ak sa dá, nechajte počas zimných nocí auto na nabíjačke, pretože väčšina elektromobilov si berie energiu na udržanie batérie v teple aj po dosiahnutí maximálneho stavu nabitia. Niektoré modely áut poskytujú aj tú možnosť, že kúrenie spustia cez aplikáciu v mobile na diaľku. Ak je auto na nabíjačke, oplatí sa aj toto spraviť pred cestou, pretože kúrenie počas cesty istý čas nemusí ísť na batériu. Ďalšou podmienkou je štýl jazdy:
Ak nebudete veľmi šliapať na plyn, viete urobiť o 10 – 20 kilometrov viac.
OKAMŽITÉ ZRÝCHLENIE
Foto: Shutterstock
Jednou z veľkých výhod elektroáut je vynikajúce zrýchlenie, keďže motor má hneď maximálny krútiaci moment. Na šmykľavých zimných cestách však treba byť opatrní, a to nielen kvôli spotrebe energie. Kolesá sa môžu pretočiť, modely, ktoré majú poháňanie zadných kolies sa dokonca môžu zošmyknúť z cesty. V zime sa tak oplatí popri opatrnom pohýnaní sa zapnúť aj prevádzkový režim na šetrenie energie, ktorý obmedzuje otáčky.
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky: pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.