Slovenská inovácia ľahko premení železničné trate na cyklotrasy – tieto môžu byť u nás prvé
Inovatívne využitie nepoužívaných železničných tratí sa už čoskoro môže stať realitou.
Ešte v roku 2021 vznikla na Slovensku inovácia, ktorá má výborný potenciál na vratnú premenu nepoužívaných železničných tratí na cyklochodníky. V spolupráci s Technickou univerzitou na Slovensku a súkromnými firmami, sa môžu železničné trate premeniť ľahkým spôsobom na moderné cyklotrasy.
Trailpanels: Recyklované riešenie pre cyklotrasy
Trailpanels sú špeciálne panely vyrobené z recyklovaných materiálov, ako sú pneumatiky a plasty, ktoré sa jednoducho položia na existujúce koľajnice. Tieto patentované panely sa môžu efektívne spojiť bez potreby použitia kotviacich prvkov alebo zložitých stavebných prác, čo umožňuje rýchlu a ekonomickú transformáciu tratí. Panely sú konštruované tak, aby ochránili koľaje a udržali ich v pôvodnom stave, čo umožní ich jednoduché obnovenie v prípade potreby. Ďalšou alternatívou sú betónové panely, ktoré budú trvácne a stabilné.
Ekonomické a ekologické benefity
Využitie Trailpanels na nevyužitých železničných tratiach predstavuje nielen finančnú úsporu v porovnaní s výstavbou nových cyklotrás, ale je tiež šetrnejšie k životnému prostrediu. Inštalácia týchto panelov nevyžaduje ťažké stavebné mechanizmy, ktoré by mohli zaťažiť prírodu. Celý systém je navrhnutý tak, aby bol odolný voči rôznym klimatickým podmienkam a vyžadoval minimálnu údržbu. Inštalácia by mohla byť vykonaná železničným stavebným žeriavom, ktorý by za sebou panely ukladal a staval tak rýchlo novú cyklotrasu, ktorá sa dá opačným spôsobom opäť rozobrať. Odborníci potom nemusia uvažovať, či náhodou nepríde na opätovné využitie trate, lebo aj to je možné.
Projekt Trailpanel získal podporu nielen od lokálnych samospráv, ale aj od vyšších vládnych úradov, ktoré vidia v tomto riešení príspevok k udržateľnosti a potenciál na export inteligentných technológií.
Prečítajte si aj, ako Japonsko premieňa nevyužívané železničné trate na cyklotrasy.
Výhľady do budúcnosti
Foto: Strojnicka fakulta STU v Bratislave
Ako uviedla Televízia Markíza, prvé reálne inštalácie by sa mohli odohrať na dlhodobo nevyužívanej železničnej trati na Záhorí medzi Zohorom a Záhorskou Bystricou. Druhý sa spomína projekt pri Nitre. Tam došlo po výstavbe automobilky k odpojeniu trate z Lužianok do Zlatých Moraviec a trať sa tak odpojila z tohto smeru od zvyšku železničnej siete. Potenciálne by tu mohla viezť cyklotrasa do Drážoviec s možným predĺžením až do Zlatých Moraviec.
Ak všetko dobre pôjde, do konca roka bude môcť verejnosť využívať prvý pilotný projekt tejto inovácie. Projekt očakáva, že v blízkej budúcnosti sa tieto inovatívne panely môžu začať používať na mnohých ďalších miestach po celom Slovensku a potenciálne aj za jeho hranicami, keďže aj v mnohých iných krajinách majú mnoho trás, kde sú železničné trate opustené, nepoužívané a ponechané svojmu osudu.
Foto: Strojnicka fakulta STU v Bratislave
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.