Auto si prenajmete cez aplikáciu, šofér v ňom však sedieť nebude - riadi ho na diaľku Auto si prenajmete cez aplikáciu, šofér v ňom však sedieť nebude - riadi ho na diaľku
Takéto auto k vám príde bez vodiča
Foto: Vay

2025-10-13

  • Drive
  • Tech
  • Auto si prenajmete cez aplikáciu, šofér v ňom však sedieť nebude - riadi ho na diaľku

Auto si prenajmete cez aplikáciu, šofér v ňom však sedieť nebude - riadi ho na diaľku

Od decembra budú môcť Berlínčania zavolať auto cez aplikáciu, ktoré k nim príde úplne samo – bez vodiča za volantom. Riadiť ho však bude skutočný človek, lenže z diaľky.

Ak si myslíte, že autonómne taxíky sú len výsadou San Francisca či Šanghaja, Európa nie je oveľa pozadu. Berlín sa pripravuje na spustenie služby, ktorá by mohla zmeniť spôsob, akým vlastníme a používame autá.

Image
Autá šoférované na diaľku v USA
Foto: Vay
Auto bez vodiča, no stále pod kontrolou

Znie to ako sci-fi, no realita je ešte zaujímavejšia. Auto sa pohybuje po meste bez vodiča, ale jeho volant a pedále ovláda človek – z kancelárie, niekoľko stoviek metrov či kilometrov ďaleko. Má pred sebou obrazovky s výhľadom z auta, nosí slúchadlá a cez špeciálne senzory cíti aj nerovnosti na ceste.

Presne tak funguje startup Vay, ktorý vznikol v Berlíne už v roku 2018. Jeho cieľ? Odradiť ľudí od kúpy druhého – alebo aj prvého – auta a ponúknuť pohodlnú alternatívu. Auto si objednáte cez appku, príde priamo k vám, preveziete sa, kam potrebujete, a po vystúpení ho „prevezme“ opäť vzdialený vodič, ktorý ho odvezie preč. Parkovanie tak prestane byť vaším problémom.

Legislatíva konečne umožňuje reálny štart

Doteraz brzdili podobné technológie v Európe najmä prísne zákony. Kým v USA stačí pár strán dokumentov, nemecké pravidlá boli oveľa rozsiahlejšie. Vay však úzko spolupracoval s úradmi a výsledkom je zákon, ktorý od 1. decembra 2025 povoľuje komerčnú prevádzku diaľkovo riadených áut v schválených zónach.

Hoci nejde o plnohodnotné autonómne vozidlá bez ľudského zásahu, ide o výrazný krok vpred. A možno aj príležitosť, ako spraviť mestá menej zahltené autami a uľahčiť život tým, ktorí vlastné auto nepotrebujú každý deň.

Image
Práca budúcnosti - šofér na diaľku
Foto: Vay
Nový druh práce: vodič, ktorý necestuje

Zaujímavé je aj to, kto tieto autá ovláda. Nie sú to IT špecialisti, ale bežní vodiči – často bývalí taxikári či šoféri Uberu, ktorí hľadali bezpečnejšiu a pohodlnejšiu prácu. Firma tvrdí, že záujem je veľký, hoci ide o úplne nový typ zamestnania.

Ľudia to vnímajú ako prácu budúcnosti. Majú prestávky na obed, nepracujú osamote a nie sú vystavení rizikám na cestách

-vysvetľuje pre Guardian šéf firmy, Thomas von der Ohe. Pridáva aj príbeh vodiča kamiónu, ktorému vibrácie vozidla spôsobovali zdravotné problémy – vďaka tejto práci ich už nemá.

Nie je to hra, ale realita

Jedným z prvých vodičov je Bartek z Poľska. Predtým hrával počítačové závodné hry, čo mu pomohlo získať rýchle reflexy. No ako sám hovorí, najdôležitejšie sú pokoj, rozvaha a zodpovednosť.

Ovládať skutočné auto na diaľku ma celkom dostalo

-hovorí s úsmevom.

A keby sa čokoľvek pokazilo? Vedľa seba má veľké červené tlačidlo. Jediným stlačením zastaví vozidlo okamžite.

Budúcnosť bez vlastného auta?

Vay tvrdí, že ich služba bude približne dvakrát lacnejšia než súčasné platformy na zdieľanie áut. Znie to ako ideál pre tých, ktorí chcú flexibilitu bez starostí okolo servisu, poistenia či parkovania.

Ak sa projekt v Berlíne uchytí, čoskoro by sa mohol rozšíriť aj do ďalších miest. A možno aj do Bratislavy... Vtedy si aj vy možno poviete: „Načo mi je vlastné auto, keď si ho môžem zavolať ako taxi – a navyše bez vodiča?“

Image
Šofér Vay sedí aj stovky kilometrov ďaleko
Foto: Vay

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !