2025-02-05
Pevné batérie: nový mainstream v elektromobiloch?
Ak vás od kúpy elektromobilu odrádza riziko požiaru auta, jeho nízky dojazd a pridlhé nabíjanie, pri technológii batérií s pevným elektrolytom by ste mali spozornieť.
Predstavte si svet, kde vaše elektrické auto prejde na jedno nabitie oveľa viac kilometrov, nabije sa rýchlejšie a je bezpečnejšie. To všetko sľubujú batérie s pevným elektrolytom, známe aj ako pevné batérie, ktoré sú na pokraji masového nasadenia v automobilovom priemysle.
Na rozdiel od tradičných lítium-iónových batérií, ktoré využívajú kvapalný elektrolyt, pevné batérie používajú elektrolyt v pevnom skupenstve. Tento rozdiel prináša niekoľko kľúčových výhod:
- Vyššia energetická hustota: Umožňuje uložiť viac energie v menšom objeme, čo znamená dlhší dojazd pre elektromobily.
- Rýchlejšie nabíjanie: Pevný elektrolyt umožňuje rýchlejší pohyb iónov, čo skracuje čas potrebný na nabitie batérie.
- Nižšia degradácia: Vďaka použitým materiálom odolávajú pevné batérie degradácii lepšie než ich tekutí „predkovia“ a tak poskytujú vysokú účinnosť dlhšie.
- Väčšia bezpečnosť: Pevné elektrolyty sú menej náchylné na prehriatie a požiar, čím zvyšujú celkovú bezpečnosť vozidla.

Pevné batérie sa skladajú z troch hlavných komponentov:
- Anóda: Často vyrobená z lítiového kovu alebo grafitu. Lítiový kov poskytuje vysokú energetickú hustotu, zatiaľ čo grafit ponúka stabilitu počas nabíjacích cyklov.
- Katóda: Používajú sa materiály ako lítium-kobalt-oxid (LCO), lítium-železo-fosfát (LFP) alebo nikel-mangán-kobalt (NMC). Každý z týchto materiálov má svoje výhody v oblasti kapacity a stability.
- Pevný elektrolyt: Môže byť vyrobený z keramických materiálov, ako je oxid lítium-lanthan-zirkoničitý (LLZO), polymérov, ako je polyetylénoxid (PEO), alebo kompozitov kombinujúcich keramiku a polyméry.
Tradičné lítium-iónové batérie využívajú kvapalný elektrolyt a často obsahujú kobalt, nikel a mangán v katóde. Pevné batérie eliminujú potrebu kvapalného elektrolytu, čo zvyšuje bezpečnosť. Navyše, niektoré nové pevné batérie sa vyvíjajú s katódami bez obsahu kobaltu a niklu, čo môže znížiť závislosť od týchto drahých a ťažko dostupných surovín.

Viaceré popredné automobilky už investujú do vývoja a výroby pevných batérií:
- Toyota plánuje začať masovú výrobu týchto batérií už začiatkom tohoto roka, s cieľom zlepšiť dojazd a znížiť náklady na svoje elektromobily.
- Honda postavila v Japonsku demo fabriku dokazujúc plány na ich masovú výrobu v druhej polovici dvadsiatych rokov dvadsiateho prvého storočia. Podobný časový horizont má aj Ford.
- Volkswagen spolupracuje so startupom QuantumScape zo San Jose, ktorý podporuje aj Bill Gates. Už minulý rok prešli ich batérie vytrvalostným testom, kde aj po 1000 nabíjaniach mala batéria stále 95% svojej kapacity.
- Mercedes-Benz spolupracuje s americkým startupom Factorial na vývoji pevných batérií, ktoré by mali zvýšiť dojazd elektromobilov o približne 80 % - až na neuveriteľných 950 kilometrov.
- Stellantis, ktorý má výrobný závod aj u nás pri Trnave, plánuje uviesť na cesty flotilu vozidiel vybavených polo-pevnými batériami už v roku 2026.

Napriek sľubným výhodám čelia pevné batérie aj výzvam. V prvom rade si výroba týchto batérií vyžaduje nové technológie a postupy, čo je nákladné – a tak všetko závisí od škálovania – čiže uchytenia sa tejto technológie v masovom meradle. Okrem toho je nájdenie ideálnych materiálov pre pevné elektrolyty stále ešte predmetom výskumu. No a niektoré pevné batérie môžu mať problémy s výkonom pri extrémnych teplotách, čo môže byť problém napríklad počas tuhej zimy.
Napriek týmto prekážkam je budúcnosť pevných batérií veľmi sľubná. S pokračujúcim výskumom a investíciami môžeme očakávať, že práve tieto batérie sa stanú kľúčovým prvkom v rozvoji elektromobility, eliminujúc mnohé nedostatky, ktoré dnes vodičov od ekologickejšieho jazdenia odrádzajú.
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !