Vybije sa elektromobil v zimnej zápche? Taká zima ešte nebola! Vybije sa elektromobil v zimnej zápche? Taká zima ešte nebola!
Foto: Skoda Auto

2025-03-15

  • Drive
  • Tech
  • Vybije sa elektromobil v zimnej zápche? Taká zima ešte nebola!

Vybije sa elektromobil v zimnej zápche? Taká zima ešte nebola!

Dojazd elektromobilov sa z roka na rok výrazne zlepšuje, no zima stále znamená istý pokles kilometrov.

Čo sa v zime deje s batériou elektromobilu? A je pravda, že dvojhodinová zápcha na diaľnici dokáže vybiť elektromobil len kvôli kúreniu?

Zima a batérie – čo hovoria fakty?

Automobilka Škoda tvrdí, že jej nové elektromobily Enyaq a Elroq zvládnu na jedno nabitie pokojne aj viac ako 570 kilometrov. To sú už čísla, ktoré postačujú nielen na každodenné jazdenie, ale aj na dlhšie zimné cesty na lyžovačku či do hôr. Napriek tomu platí, že v zime dojazd elektromobilu klesá. Nie je to však novinka – tento jav poznajú majitelia elektrických vozidiel už viac ako desaťročie.

Dôvodom je fyzika. Batérie jednoducho v chlade pracujú o čosi menej efektívne. K tomu sa pridáva aj vyšší odpor zimných pneumatík a hustejší studený vzduch. Automobil musí tiež zohriať studené komponenty, napríklad olej v prevodovke alebo nábojoch kolies. Toto všetko sú faktory, ktoré ovplyvňujú spotrebu energie.

Koľko energie spotrebuje kúrenie?

Mýtus, že kúrenie dokáže elektromobil rýchlo vybiť, je veľmi rozšírený. Pravda je však celkom iná. Podľa Patrika Glendu, odborníka na klimatizáciu a kúrenie zo Škoda Auto, sa elektromobil Enyaq pri -7 °C zahreje na komfortných 21 °C už za 15 minút. Spotrebuje pritom len približne 1,5 kWh. To znamená, že počas tejto doby stratíte na dojazde iba niečo vyše 6 kilometrov.

Prečítajte si aj: ŠKODA ENYAQ I V 80: ATRAKTÍVNY (ELEKTRO) KONKURENT

Image
Foto: Škoda Auto

Rozhodujúce sú teda práve prvé minúty jazdy, keď sa vozidlo zohrieva zo studeného stavu. Ak jazdíte krátke vzdialenosti po meste, energia na vykurovanie môže tvoriť významnejšiu časť spotreby. Pri dlhších cestách naopak vykurovanie odoberie z batérie menšie percento energie, keďže celková spotreba elektromobilu bude vyššia kvôli jazde samotnej.

Image
Foto: Škoda Auto
V zápche nezamrznete, ani keby ste v nej stáli celý deň

Známa obava motoristov znie: „Čo ak zostanem uväznený v zimnej zápche a vybije sa batéria?“ Aj toto je však mýtus. Akonáhle auto interiér vyhreje, spotreba kúrenia výrazne klesne. Udržiavanie príjemnej teploty potom vyžaduje približne 2,6 kWh za hodinu.

Spoznajte novinky v ponuke Škoda: Škoda Enyaq a Elroq: Nové elektromobily v praxi

Plne nabitá batéria s kapacitou 85 kWh vydrží v zimnej zápche pri -7 °C vykurovať interiér až viac ako 30 hodín.

Môžete teda bez obáv čakať v kolónach aj niekoľko hodín, a stále máte rezervu na bezpečný návrat domov.

Image
Foto: Škoda Auto

Zimné podmienky preto už dávno nie sú pre elektromobily prekážkou. Navyše si auto môžete predhriať cez aplikáciu ešte doma, kým je na nabíjačke – a tak z dojazdu nestratíte ani kilometer.

Mohlo by vás zaujímať: Dobite si auto z telefónu!

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !