2025-09-03
Najrýchlejší vlak sveta? Čína posúva hranice na 400 km/h
Čínske železnice testujú nový prototyp vysokorýchlostného vlaku CR450, ktorý má byť v bežnej prevádzke nielen najrýchlejší na svete, ale aj jeden z najtichších a najúspornejších. Ak máte radi technológie a rýchlosť, toto vás bude zaujímať.
CR450 je pripravený jazdiť komerčne rýchlosťou až 400 km/h. V porovnaní s dnešnými najrýchlejšími spojmi, ktoré jazdia 350 km/h, ide o výrazný skok. Vlak je pritom, podľa dvojho označenia, stavaný na rýchlosť 450 km/h, no v bežnej prevádzke má jazdiť „len“ štvorstovkou.

CR450 nie je len o rýchlosti. Čínski inžinieri sa zamerali aj na pohodlie, tichšiu jazdu a nižšiu spotrebu energie. Hoci dokáže jazdiť rýchlejšie ako ktorýkoľvek iný vlak na svete, jeho brzdná dráha zostáva porovnateľná s vlakmi, ktoré jazdia o 50 km/h pomalšie.
Medzi najväčšie prednosti patrí:
- O 22 % nižší odpor vzduchu
- O 10 % nižšia hmotnosť
- Energetická úspornosť aj pri vysokej rýchlosti
- Zvýšený vnútorný priestor o 4 %
- Tichšia kabína vďaka novým materiálom
Vlak si poradí aj s náročnými podmienkami. Vývojári do neho zakomponovali viac než 3 000 simulácií a vyše 2 000 testov priamo na trati.

Rýchlosť obvykle znamená hluk. Tu to však neplatí. Vývojový tím použil nové kompozitné materiály, ktoré sú zároveň ľahké a pohlcujú zvuk. Aj pri plnej rýchlosti je tak vo vnútri vlaku rovnako ticho ako vo vlakoch jazdiacich 350 km/h.
Podľa odborníka Sui Fushenga z Čínskej akadémie vied bolo najväčšou výzvou nájsť materiály, ktoré znižujú hluk a zároveň izolujú teplo. Riešenie však našli – a výsledkom je tichšia a príjemnejšia jazda pre pasažierov.
Cestujúci si všimnú zmenu hneď po nástupe. Nový dizajn ponúka:
- Nastaviteľné police na batožinu
- Úložný priestor pre bicykle a invalidné vozíky
- Pohodlnejšie usporiadanie interiéru
Každý detail bol navrhnutý s ohľadom na komfort a budúce potreby cestujúcich.

Na projekte pracovali dva tímy – CRRC Changchun a CRRC Sifang – ktoré pripravili mierne odlišné interiéry. Práce sa začali už v roku 2018 s cieľom vyvinúť vlak schopný bezpečne jazdiť 400 km/h.
Počas viac ako 200 dní prebiehali testy na tratiach ako Čeng-čou – Wan-čou, Ťi-nan – Čeng-čou či Fu-čou – Sia-men. Celkovo vlak najazdil cez 200 000 kilometrov testovacej prevádzky.
Podľa predstaviteľov štátnej železničnej firmy je CR450 dôkazom toho, že Čína sa z pozície „následovníka“ stala lídrom v oblasti vysokorýchlostnej železnice. Profesor Wang Wenjing z Pekinskej dopravnej univerzity zdôraznil, že kľúčové bolo znížiť hmotnosť konštrukcie bez kompromisov v bezpečnosti. Pomohli moderné materiály ako uhlíkové vlákna.
-dodal vývojár Zhao Hongwei pre China Daily.
CR450 ukazuje, že aj v oblasti vlakov môžeme očakávať revolúcie. A táto konkrétna prichádza z Ázie.
Prečítajte si toto
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !


