Žlté rýchlovlaky Dr. Yellow, ktoré nikdy neprepravovali cestujúcich, idú do dôchodku Žlté rýchlovlaky Dr. Yellow, ktoré nikdy neprepravovali cestujúcich, idú do dôchodku
Foto: Shutterstock

2024-08-28

  • Drive
  • Tech
  • Žlté rýchlovlaky Dr. Yellow, ktoré nikdy neprepravovali cestujúcich, idú do dôchodku

Žlté rýchlovlaky Dr. Yellow, ktoré nikdy neprepravovali cestujúcich, idú do dôchodku

Zatiaľ čo Čína stavia vlaky maglev, ktoré môžu jazdiť rýchlosťou až 1 000 km/h, susedné Japonsko tiež „oslavuje“ koniec jednej éry. Krajina vyraďuje z prevádzky jeden zo svojich najzáhadnejších a zároveň najfotografovanejších vlakov, nedostupný Doctor Yellow.

Japonsko je známe svojou vyspelou technológiou a presnými rýchlovlakmi - a takzvané žlté vlaky sú kombináciou oboch. Tieto špeciálne vlaky premávajú na jednej z tratí hlavnej vysokorýchlostnej železničnej siete krajiny v sieti Šinkanzen medzi Tokiom a Fukuokou.

Vlaky, ktoré premávajú pravidelne, sú rozpoznateľné najmä podľa svojej výraznej žltej farby, a hoci ich popularita mnohých ľudí láka si na nich kúpiť si lístok, Doctor Yellow nevznikol z tohto dôvodu. Vlaky sú vybavené snímačmi, záznamníkmi údajov a ďalšími modernými technológiami, ktoré monitorujú stav trakčného vedenia a koľají počas jazdy.

Ak sa zistia nejaké problémy, sú prenášané priamo železničnej spoločnosti prevádzkujúcej vlaky − preto sa nazývajú Doctor Yellow.

Podľa denníka Japan Times jazdili vlaky na trati medzi Tokiom a Fukuokou každých desať dní a boli natreté na žlto, aby sa v noci dali ľahko rozoznať od ostatných vlakov. Vlaky „dokivon“ pracujú pri rýchlosti približne 270 km/h.

Tieto vlaky však vôbec nemajú pevný cestovný poriadok, takže na to, aby ste ich stihli, treba veľa šťastia − možno práve preto sa hovorí, že ak sa vám to podarí, budete mať šťastie. V každom prípade mystickosť žltých vlakov priťahuje fotografov, pričom nedávno sa do pozornosti verejnosti dostal aj Doctor Yellow, ktorý zachytili v poli žltých slnečníc.

Súpravy boli uvedené do prevádzky v rokoch 2001 a 2005, takže je pochopiteľné, že prevádzkovatelia sa tento rok rozhodli vyradiť staršiu z nich v roku 2025 a mladšiu v roku 2027. Ich miesto zaujme konvenčne vyzerajúci vlak typu N700S Sinkansen, ktorý v súčasnosti ešte prepravuje cestujúcich.

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !