2023-08-05
FRANCÚZSKY ELEGÁN: PEUGEOT 3008 HYBRID4
Interiér zas očarí praktickou a účelnou mierou inovatívnosti. Peugeot sa oháňa hlavne novšou verziou i-Cockpitu, čiže digitálneho prístrojového štítu. V novom hybride 3008 je na 12,3-palcovom displeji prítomný už od základnej výbavy. Spolu s koženým volantom. A práve volant môže vodičov rozdeliť na dva tábory. Je menší a umiestnený nižšie. V praxi to znamená, že vydarenú grafiku palubnej dosky sledujete ponad jeho hornú hranu, čo nie je obvyklé. Netreba sa však báť – stačí pár jázd, aby ste sa zbavili počiatočnej neistoty. Hoci ani my sami sme neboli spočiatku nadšení, točenie volantom na 3008-čke sa napokon stalo asi najpríjemnejšou vecou. O tom však neskôr. Keď sa vrátime k interiéru, musíme oceniť príjemné sedadlá a dobrý, takmer 400-litrový kufor. Kvalitné materiály a spracovanie, Alcantaru, vydarenú imitáciu lipového dreva, kožu, prešívanie, chróm... Nás najviac zaujalo vypracovanie fyzických prepínačov pod stredovými výduchmi ventilácie.
Foto: Martin Šulek
A teraz poďme zatočiť spomínaným malým volantom. Výsledkom je zistenie, že riadenie je veľmi presné, strmé a informatívne. S istotou sme viedli vozidlo v zákrutách, pričom nás samo nabádalo k rýchlej jazde. Podvozok je na crossover dostatočne tvrdý z hľadiska náklonov a zároveň dostatočne pohodlný, čo sa týka komfortu. A ochotný odfiltrovať nerovnosti. Po určitú únosnú hranicu, za ktorou rázne buchne po stole. Finálne správanie podvozka tak závisí už len od motorizácie. Ľahšie benzínové modely pridajú na rýchlosti v zákrute, ťažšie hybridné autá zase v priamke a naopak. Nami testovaných 300 (slovom tristo!) hybridných koní bolo nádherných na predbiehanie (na stovku pod šesť sekúnd), ale takmer dve tony už bolo cítiť na brzdách aj v zákrute. Automatu nemáme v zásade čo vytknúť.
Foto: Martin Šulek
Testovaná 3008-čka je v ponuke s benzínovým 1,2-litrovym trojvalcom, dízlovym 1,5-litrovym štvorvalcom alebo s plug-in-hybridným benzínovým 1,6-litrovym štvorvalcom. Poslednému menovanému vozidlu pomáhajú buď jeden, alebo dva elektromotory. Podľa toho ma hybridná 3008-čka predný pohon a 225 koni alebo 300 koni a pohon všetkých kolies. Oba hybridy majú batériu s kapacitou 13,2 kWh. Tá vám v meste vystačí na reálnych 45 kilometrov alebo nereálnych 65 kilometrov čisto elektrickej jazdy. Cez wallbox ju nabijete za dve hodiny, z domácej 230-voltovej zásuvky za sedem a pol hodiny. Páčilo sa nám, že počas studeného rána vyštartoval hybrid bez použitia spaľovacieho motora, ktorý sa zapne iba po úplnom zošliapnutí plynového pedálu (tzv. kickdown). To sa, samozrejme, deje iba v elektrickom režime. Auto môže jazdiť aj v hybridnom režime. Vtedy si volí medzi pohonmi vždy ten efektívnejší pre danú situáciu. Stav nabitia batérie si môžete aj uchovať, pripadne spaľovacím motorom dobiť. Pri testovanej 3008-čke tiež vysoko oceňujeme manažment hybridného systému. Navyše, auto bolo veľmi úsporné aj v stave úplného vybitia. V meste sa s nim dalo jazdiť na úrovni päť litrov na sto kilometrov, mimo mesta stúpla spotreba o pol litra až liter benzínu na sto kilometrov. Jedine diaľnica si vypýtala mierne cez osem litrov. Z pohľadu úspornosti, obsluhy a možnosti použitia nám plug-in-hybridní pohon vyhovoval. Je však jedna situácia, keď nedáva zmysel.
Foto: Martin Šulek
Plug-in-hybridný pohon žne spravidla najväčšiu kritiku verejnosti, a to pravom aj nepravom. Sú naň poskytovane dotácie, no elektricky konektor vraj nevidí až tak často. Vraj. Všetci známi, čo ho majú, si ho pochvaľujú a naozaj ho denne nabíjajú a dochádzajú do prace na elektrinu. Vraj. Problém tohto pohonu nevidíme v jeho princípe. Ten sa nám páči. Krátke vzdialenosti na lacnejšiu elektrinu, dlhšie na benzín. Minimum studených štartov a voľnobehov v zápchach. Okrem vyššej váhy to najlepšie z oboch svetov. Problémy sa začínajú pri pohľade na cenu. Kým základný benzínový model 3008 s automatom stoji 34-tisic eur, plug-in-hybrid začína o rovných deväťtisíc eur vyššie. Po zohľadnení výbavy je rozdiel nižší – šesťtisíc eur. Aby sa vám peniaze vrátili, museli by ste počas desiatich rokov najazdiť denne 40 elektrických kilometrov. Alebo 80 kilometrov denne za päť rokov. V každom prípade to znamená 150-tisic kilometrov. Sofiina voľba pri 3008-čke spočíva aj v tom, že trhom tak žiadaný pohon všetkých kolies je viazaný práve na plug-in-hybridnú a ešte aj jej najvýkonnejšiu verziu. V závislosti od výbavy si tak pripravte necelých alebo rovných 50-tisic, čo už sú slušné peniaze.
Foto: Martin Šulek
Testovaný hybrid 3008 je výborné auto a výborný crossover. V plug-in-hybridnej verzii sa môžete tešiť na bohatú výbavu, poriadnu porciu výkonu a veľmi použiteľnú štvorkolku. V danej cenovej kategórii má však táto konfigurácia obrovskú konkurenciu, a preto bude ťažké obhájiť si práve voľbu 3008-čky. Kto sa však pre ňu rozhodne, neoľutuje.
Foto: Martin Šulek
- MOTOR: 4-valcový, benzínový, preplňovaný
- MAXIMÁLNY SYSTÉMOVÝ VÝKON: 221 kW (300 k)
- PREVODOVKA: automatická, 8-stupňová
- SPOTREBA V TESTE: 4,5 l/100 km
- CENA TESTOVANÉHO MODELU: 49 990 eur
Foto: Martin Šulek
- MANAŽMENT HYBRIDNÉHO SYSTÉMU – Nie každý plug-in hybrid vám nad sebou prenechá úplnú kontrolu. Buď spúšťa spaľovací motor, keď nechcete, alebo využíva elektrinu, keď ju chcete šetriť. 3008-čka poslúcha.
- RIADENIE – Napriek netradičnej polohe a veľkosti volantu je vedenie auta na ceste výborné a vnímavému šoférovi prinesie pocit zadosťučinenia.
- DIZAJN – Peugeotu ide v tomto smere karta. Po facelifte sa zaradila 3008-čka do jeho najnovšej módnej kolekcie.
Foto: Martin Šulek