Volkswagen Bulli bez volantu a na koľajniciach Volkswagen Bulli bez volantu a na koľajniciach
Foto: Volkswagen Commercial Vehicles

2024-06-04

  • Drive
  • Tech
  • Volkswagen Bulli bez volantu a na koľajniciach

Volkswagen Bulli bez volantu a na koľajniciach

VW Transporter so železničným podvozkom 

V roku 1954 stála Deutsche Bundesbahn pred výzvou získania nových kompaktných servisných vozidiel pre svoje železnice. Rozhodli sa preto spojiť univerzálny Volkswagen Transporter s železničným podvozkom. Takto vznikol Klv-20, ktorý bol vyrobený v spolupráci s firmami Martin Beilhack (Rosenheim) a Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth. Vzniklo len 30 týchto unikátnych vozidiel, pričom exemplár v zbierke VWNO bol vyrobený spoločnosťou Beilhack.

Železničné „Bulli“

Tieto "železničné Bulli" slúžili hlavne na inšpekčné a opravárske cesty v železničných a signalizačných údržbárskych depách. Klv-20 boli v prevádzke až do 70. rokov minulého storočia. Dnes je v pojazdnom stave len niekoľko málo týchto vozidiel, pričom Klv-20 od VWNO s číslom 20–5011 je jedným z nich. Je fascinujúce vidieť, ako sa história spája so súčasnosťou a umožňuje nám zažiť jazdu na vozidle, ktoré bolo kedysi bežnou súčasťou železničnej prevádzky.

Foto: Volkswagen Commercial Vehicles

Na koľajniciach ho do protismeru otočí jedna osoba

Klv-20 je výnimočný svojou konštrukciou, ktorá pozostáva z troch hlavných komponentov: karosérie T1 Kombi, 21 kW/28 PS Volkswagen priemyselného motora a podvozka s hydraulickým zdvíhacím/otáčacím mechanizmom.

Tento mechanizmus umožňoval vozidlo zdvihnúť, otočiť a naspäť položiť na koľaje jednou osobou, čím sa výrazne zvýšila jeho flexibilita. Pre splnenie predpisov pre pomocné železničné vozidlá boli predné a zadné svetlá odstránené a nahradené svetlami v nových polohách.

Foto: Volkswagen Commercial Vehicles

Cesta Klv-20 začala v železničnom depe v Plattlingu v Bavorsku, neskôr slúžilo v signalizačnom údržbárskom depe v rovnakom meste. Po vyradení zo služby našlo vozidlo nový domov v regióne Falcko v juhozápadnom Nemecku. V roku 1988 ho získal železničný zberateľ v Hesensku. Dnes je tento "Bulli na koľajniciach" súčasťou zbierky klasických vozidiel Volkswagen Commercial Vehicles v Hannoveri.

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

Foto: Volkswagen Commercial Vehicles