Sivý, modrý, zelený. Ktorý vodík je najlepší?

Popri elektromobilite flirtujú výrobcovia dopravných prostriedkov aj s vodíkom. Má svoje výhody aj nevýhody. Ak o ňom máme hovoriť ako o bezemisnom riešení našich energetických potrieb, musíme sa, podobne ako pri elektrine, pozrieť aj na to, ako sa vyrába.

Foto: Shutterstock

Vodík, podobne ako elektrina, je označovaný za ekologickú alternatívu súčasných fosílnych palív. Podstatné je však pozerať sa na to, ako boli vyrobené – inak si len umyjeme ruky nad našou uhlíkovou stopou a štafetu znečisťovania podáme ďalej. Na vodík môžu jazdiť nielen autá a kamióny, ale aj lode, lietadlá či vlaky. Aký vodík je teda ekologický?

Všetky farby vodíka

Foto: Pexels

Akýkoľvek vodík pri jeho spotrebe emituje jediné – vodnú paru. Ale jeho výroba môže atmosféru zaťažiť uhlíkom. Aj preto sa zaužívali označenia vodíka podľa farieb, ktoré jednoducho rozlišujú zaťaženie na životné prostredie. Vodík je najjednoduchší a najbežnejší prvok v celom vesmíre. Len zriedkakedy sa vyskytuje nenaviazaný na iné látky. Je to napríklad v zemi viazaný vodík, označovaný tiež ako biely vodík. No toho je skutočne málo a nemá reálne využitie. Preto ho vyrábame umelo a delíme ho od molekúl kyslíka.

Na to môžeme použiť napríklad zemný plyn alebo metán cez takzvané štiepenie vodnou parou. Takto vyrobený vodík sa označuje ako sivý a keďže na jeho výrobu bolo použité fosílne palivo, zemný plyn (ale aj uhlie), je tiež z troch druhov výroby najškodlivejší.

Modrý vodík je vyrobený rovnako ako sivý, no uhlíkové emisie z jeho výroby nie sú vypustené do ovzdušia. Naopak – sú zachytené a uložené hlboko späť do podzemia systémom zachytávania a skladovania uhlíka – CCS (Carbon Capture and Storage).

Zelený vodík je ten, ktorý chceme. Na jeho výrobu sú použité obnoviteľné zdroje energie ako slnečná či veterná. Keďže tieto podliehajú veľkým výkyvom (a elektrina sa nedá efektívne skladovať), pri ich nadbytku je ideálne využiť energiu na výrobu ekologického vodíka, ktorý sa dá skladovať a naopak využiť pri vysokých odberoch alebo výpadkoch slnka a vetra. Žiaľ, zeleného vodíka je len 0,1 % zo všetkého vyrobeného vodíka na svete, no toto číslo, veríme, bude s klesajúcou cenou obnoviteľných energií rásť.

Vodík má dokonca aj ďalšie svoje farebné označenia. Tyrkysový je vodík, ktorý sa vyrába metánovou pyrolýzou, pri ktorej je druhotným odpadom uhlík v jeho tuhej podobe. Za ružový sa označuje vodík, ktorý je zas vyrobený pomocou jadrovej energie.

Zelený vodík blízko slovenských hraníc

Foto: MOL

Jeden z projektov výroby zeleného vodíka sa aktuálne rodí aj asi 30 km južne od Budapešti. V meste Százhalombatta buduje materská spoločnosť Slovnaftu, MOL, jednu z najväčších tovární na výrobu zeleného vodíka. Keď bude hotová, vyrobí ročne 1 600 ton zeleného vodíka z obnoviteľných zdrojov, čím ušetrí asi 25 000 ton CO2. Za týmto cieľom sa spojila so spoločnosťou Plug Power, ktorá dodá 10 MW elektrolýznu jednotku na výrobu vodíka, čím sa nahradí v súčasnosti využívaný zemný plyn. Po roku 2023 by tak mal MOL z tejto rafinérie primiešavať molekuly vodíka do svojich palív, čím sa znížia emisie nielen pri výrobe, ale aj pri spotrebe.

AMI MÉG ÉRDEKELHET