Lietadlá spoločnosti Emirates budú lietať s palivom vyrobeným z odpadu a rias

Udržateľné palivo samozrejme využijú len sčasti, väčšia časť ostane kerozín.

Foto: Shutterstock

Letecká spoločnosť Emirates oznámila v polovici septembra, že ich lietadlá budú lietať sčasti s udržateľným palivom. Testovací let už uskutočnili, a okrem smetí a rias všetci prežili. Momentálne je ale lietanie s palivom z odpadkov dosť drahý špás, ale raz bude hádam lacnejšie lietať s palivom zo stoniek kukurice ako dnes.

Spoločnosť rozšírila partnerstvo s firmou Neste a vďaka tomu budú v priebehu rokov 2024 a 2025 lietadlá letiace z amsterdamského alebo singapurskeho letiska používať viac ako 113 tisíc hektolitrov zmesy paliva Neste MY Sustainable Avitation Fuel (MY SAF). Zmes bude tvoriť z 30 % SAF a zvyšok bude tradične používané palivo Jet A -1.

SAF je palivo pochádzajúce z udržateľných zdrojov a môže vzniknúť z rôznych surovín, napríklad z jedlého oleja, komunálneho odpadu (obalový materiál, papier, textil) z poľnohospodárskeho a lesníckeho odpadu (napr. odpad z dreva), vlhkého odpadu (napr. hnoj alebo blato z odpadových vôd) alebo energetických rastlín – píše Greendex.

V životnom cykle paliva (oproti klasickým palivám) sa môžu znížiť až o 80% emisie oxidu uhličitého, ktoré pochádzajú z leteckej dopravy a tak bude mať dôležitú úlohu v udržateľnom cestovaní.

Foto: Shutterstock

Na začiatku roka uskutočnili Emirates s Nesté a ďalšími spoločnosťami , ktoré participujú v tomto priemyselnom odvetví, prvý úspešný let, na ktorom bolo použité 100% palivo SAF. Na tento predvádzací let použili klasický Boeing 777-300ER, ktorého jeden motor bol poháňaný len udržateľným palivom.

Emirates použil palivo SAF v roku 2017, vtedy to bolo na jednej chicagskej linke. Odvtedy ho otestovali na linke zo Stockholmu a v súčasnoti ho používajú na parížskych a osloských linkách. Zdá sa, že v budúcom roku budú na rade lietadlá vypravené z letiska Changi v Singapure az letiska Schiphol v Amsterdame.

Palivo SAF je v súčasnosti k dispozícii len v obmedzenom množstve, ale podľa odhadov bude možné v roku 2025 nahradiť 2 % klasických palív týmto udržateľným palivom . Rozšírenie SAF ale naďalej sťažuje to, že je podstatne drahšie ako jednoduchý kerozín.

AMI MÉG ÉRDEKELHET