Jazdenie elektromobilom v období zimy

S klimatickou zmenou súvisí aj zmena technológií. Na jednej strane dnes už elektrické autá porážajú v predaji tie s naftovými motormi. Na strane druhej sa behom zimy ukazujú problémy spojené s elektromobilitou, ktoré mnohí neočakávali a musia ich riešiť.

Foto: Getty Images Hungary

Kým skúsený vodič elektrického auta vie, ako má v čase mrazov so svojím novým vozidlom zaobchádzať, mnohí nedávno konvertovaní elektromobilisti ešte len zisťujú tienisté stránky jazdenia na elektrický pohon. Naplno sa to prejavilo počas chladných dní, keď teploty klesli pod bod mrazu.

Jazdenie s elektromobilom v zime

Foto: 123rf

Elektrické autá sú ako ľudia. Najradšej majú teplotu od 15 do 25 stupňov Celzia, lebo ich lítiovo-iónové batérie sú veľmi citlivé na zmenu teploty. Najmä, ak teplota klesne pod 4 °C. Vtedy sa tekuté elektrolyty v batériách spomalia a batéria nemôže pracovať na plný výkon. Na rozdiel od spaľovacích motorov si elektrické netvoria počas chodu vlastné teplo a musia ho teda získavať inde. To môže pochádzať z toho mála tepla, ktoré si motory a meniče prúdu tvoria, alebo tým, že si bude samostatne vyrábať teplo z elektriny. V oboch prípadoch to však uberie na výkonnosti elektrovozidla. Ak sa pýtate, ako sa to prejaví pri šoférovaní, tak napríklad pri modeloch Tesly sa obmedzuje regeneratívne brzdenie, a teda aj jednopedálová jazda. Všeobecne treba počítať s obmedzeným dojazdom. Na rozdiel od benzínových a dieselových áut, kde je kľúčovým parametrom spotreba, pri elektrických autách ľudia najviac posudzujú dojazd. A v mrazoch sa môže znížiť o 20 až 40 % oproti tabuľkovým hodnotám. Nejde však o jedinečnosť elektromobilov. Aj spaľovacie motory si v zime vyžiadajú asi o 20 % vyššiu spotrebu, čo však pri hustote čerpacích staníc a rýchlosti dotankovania našich áut nebadáme tak citeľne.

Ako správne nabíjať elektrovozidlo v zime

Foto: 123rf

Základným pravidlom zimnej premávky e-auta je nenechať batériu klesnúť pod 20 %. Ak chcete auto nabíjať počas mrazov, batéria bude túto rezervu potrebovať na začatie procesu nabíjania. Tesne pred nabíjaním je dobré mať batériu, ako aj interiér auta zohriate. Tesla alebo aj Jaguar I-Pace vám to umožnia aj na diaľku cez mobilnú aplikáciu. Optimalizácia nabíjania batérie na maximálny možný dojazd sa pre mnohých milovníkov elektromobilov stala koníčkom a prestížou. A kľúčom je dobré plánovanie.

Ak máte garáž, máte o problém postarané. Teplo v nej auto chráni a ak ho budete udržiavať na nabíjačke a cez aplikácie predhrejete interiér, bude dojazd ovplyvnený len málo. Ak garáž nemáte, skúste auto parkovať čo najviac na slnečných miestach, aby sa vyhrialo prirodzene. Pomôže tiež odpratať z neho sneh, ktorý bráni preniknutiu slnka do auta a jeho zohriatiu. Keď jazdíte v zime, nastavte kúrenie na vám minimálnu komfortnú teplotu a radšej využitie vykurovanie sedačky a volantu, ktoré spotrebovávajú menej tepla.

Problémy na strane elektrickej siete

Foto: Getty Images Hungary

Hoci elektrických vozidiel ešte nie je na cestách veľa, v zimnom období sa už vyskytujú problémy, ktoré doteraz neexistovali. A to nie na strane dojazdu, ale vyťaženia elektrickej siete. S nástupom chladnej zimy sa francúzska prenosová sústava RTE dostala na hranicu svojej kapacity. Vyššia spotreba súvisela aj s nárastom elektromobilov a dobíjaním elektrických áut. RTE preto vydala informačné materiály s dvadsiatkou odporúčaní pre šetrenie elektriny. Tie súvisia s časmi spúšťania veľkých spotrebičov, znížením teploty v domoch o jeden stupeň či vhodných časoch nabíjania mobilných telefónov. Francúzi sa tak pripravujú aj na fakt, že keď v roku 2035 bude na cestách predpokladaných 15 miliónov elektrovozidiel, budú z celkovej spotreby elektriny odoberať až 8 %.

Aj s týmto problémom musíme bojovať v zimných mesiacoch najmä v studených krajinách na severnej pologuli. Odborníci sa zhodujú, že aj z tohto rizika však môže vzísť príležitosť. Často sa skloňuje spojenie „kontrolované nabíjanie". Elektrická sieť si totiž musí poradiť s dennými extrémnymi výkyvmi spotreby podľa aktuálnej časti dňa a zvyčajnej aktivity ľudí. Ak sa dokážu vymyslieť inteligentné nabíjačky, využívajúce časy nízkej spotreby elektriny, pomôže to rozvodnej sieti, povedie to k stabilite odberu energie a v konečnom dôsledku aj k zmierneniu klimatických zmien.

AMI MÉG ÉRDEKELHET