Oulu, hlavné mesto zimnej cyklistiky

Hoci sú zimy miernejšie, väčšina z nás odloží svoj bicykel na „zimný spánok“ v čase, keď napadne sneh. Fínom to ani nenapadne. Stretli sme sa s tým, keď v hlbokom mraze v Rovaniemi deti išli zo školy na bicykloch, no to nie je nič v porovnaní s tým, ako v zime žijú na bicykloch vo fínskom meste Oulu.

Foto: Oulu.com

Aj v cyklorajoch, ako je Holandsko a Dánsko, klesne počet cyklistov v zime na polovicu, zatiaľ čo v našich zemepisných šírkach v zime jazdia asi len 2 % cyklistov v porovnaní s letom. Vo fínskom meste Oulu v zime na cestách zostane 50 % bicyklov v pohybe. A to hovoríme o meste nie na juhu, ale v jeho strede, na severnom okraji Botnického zálivu. Najväčšie mesto severu krajiny a štvrté najväčšie mesto Fínska je neoficiálnym hlavným mestom zimnej cyklistiky na svete.

Ako to v Oulu dosiahli

Foto: Oulu.com

Základom tohto úspechu sú dve veci. Sisu, nezlomná fínska duša schopná nepoddať sa zime a dobre oblečení zostať pedálovať. A priam dokonalá infraštruktúra, ktorá sa v meste a okolí tiahne na 875 kilometroch oddelených cyklotrás. Ak sa niekde v Oulu chcete dostať autom, najazdíte veľa po obchvatoch, kým bicyklom tam prídete priamo a omnoho rýchlejšie. Nehrozí, že by ste ako cyklista narazili na kraji cesty na nahrnutý sneh a ohrozovanie premávkou. Naopak, miestni cestári majú ako prioritu odpratať ako prvé cyklotrasy pred ostatnými cestami a zimné cyklochodníky majú šírku 3 až 4 metre, sú často širšie než tie letné. Pomáha aj fakt, že tu pravidelne pribúda nový sneh, ktorý nepodlieha roztápaniu a mrznutiu. Konzistentný povrch pomáha cyklistom udržať grip na ceste a nešmýkať sa na zľadovatených cyklocestách. Cez aplikáciu a digitálnu mapu môžu cyklisti nahlasovať spokojnosť so stavom zimnej údržby a za dobré hodnotenia majú kontraktori finančné bonusy. Len asi štvrtina cyklistov využíva zimné pneumatiky s hrotmi, čo svedčí o kvalite zimnej údržby. Na to, aby zostalo aj v zime vodorovné dopravné značenie, napríklad využívajú projekciu značiek priamo na sneh cyklochodníka.

Je to o nastavení mysle

www.youtube.com

Winter cycling Oulu

Hoci poveternostné podmienky v Oulu nemožno duplikovať inde, Fíni dokazujú, že cyklistika v zime nie je o chlade a vetre. Oulu by v tom prípade spomedzi kandidátov vypadlo ako prvé. Mestá ako Viedeň, kde sa darí udržiavať zimnú cyklistiku na 7 %, sa v Oulu inšpirujú a hľadajú modely, ako urobiť cyklistiku atraktívnu celoročne. Každé euro utratené do cyklistickej infraštruktúry sa totiž mestám vráti v ôsmich eurách iných benefitov. Od neupchatého centra autami cez uvoľnené parkovacie miesta až po čistejší vzduch.

Deti idú príkladom

Foto: Shutterstock

Tak, ako sme videli za polárnym kruhom, aj v Oulu je bicykel v zime najbežnejším dopravným prostriedkom do školy. Až 90 % školákov ide do školy bicyklom bez ohľadu na mráz, päť percent ide na bežkách či pešo a len 5 % žiakov zavezú do školy rodičia autom. Porovnajte si to s dopravnými zápchami pri školách na Slovensku každé ráno.

AMI MÉG ÉRDEKELHET