MERCEDES E 220D VS 300DE: PREKVAPIVO DOBRÝ HYBRID

Mercedes tvrdo pracoval na svojich dieselových motoroch a doviedol ich k dokonalosti. Zrejme si je toho vedomý a nechce o ne prísť ani v nadchádzajúcej dobe ekologickej.

Foto: Martin Šulek


ČERT A DIABOL

Foto: Martin Šulek

Hybridné a plug-in hybridné pohony spravidla kombinujú jednoduché benzínové motory v úspornom naladení s elektromotorom a batériou. Tieto hybridy sú najefektívnejšie hlavne v mestskej premávke, naopak, na diaľnici dostávajú „na zadok". Mercedes sa rozhodol spojiť elektrinu s naftou. Ide o spojenectvo, ktoré je z pohľadu tradičného motoristu nečakané až opovážlivé: naftu vždy nenávidel, lebo dymí, a elektrinu považuje za novú formu eko-násilia páchaného na automobilovom priemysle. Po týždni strávenom s dvoma Mercedesmi E musíme konštatovať, že ide o prínosné spojenie. A to, paradoxne, skôr zo šoférskeho hľadiska, ako z ekonomického a ekologického.

KLASIKA VERZUS PREDÁTOR

Foto: Martin Šulek

Keď sa povie E-čko, predstavujeme si spravidla čierny diaľničný dostavník. A keďže je diaľničný, väčšinou má pod kapotou naftový motor. V honosnejších výbavách šesťvalec, taxikárska klasika zase štvorvalec plus-mínus dvojliter. Také bolo aj jedno z nami testovaných E-čok. E 220d má naftový dvojliter s výkonom 194 koní, akurát je strieborné. Čierna farba pripadla „janičiarovi" – modelu 300de. Ten má navlas rovnaký naftový štvorvalec, akurát je spriahnutý so 122-koňovým elektromotorom. Výhody? Systémový výkon 306 koní, krútiaci moment 700 Nm a čisto elektrický dojazd 50 kilometrov. Nevýhody? Váha vyššia o takmer 350 kilogramov.

POLITICKÁ REHABILITÁCIA NAFTY

Foto: Martin Šulek

Možnosť osobne porovnať tak totožné, a zároveň tak rozdielne pohony nás veľmi potešila. Dieselové motory od Mercedesu patria – súdiac podľa našich skúseností – k úplnej špičke, čo sa týka spotreby, výkonu, prejavu aj emisií. Mimoriadne dobré spomienky máme na trojlitrový šesťvalec biturbo 400d, ktorý sme v minulosti testovali v CLS-ku. Keď to trochu preženieme, CLS-ko s týmto motorom vedelo zrýchliť na stovku za päť sekúnd, a zároveň pri troche snahy dokázalo jazdiť so spotrebou 5 l/100 km. Tiež máme v živej pamäti masívnu prezentáciu podrobností o vývoji a testovaní efektivity a ekologickosti naftových agregátov z dielne Mercedesu. Inými slovami, nečudujeme sa, že napriek naftovej loby sa Mercedes rozhodol dať do hybridného E-čka práve jeden z nich. A bola by škoda, keby tak neurobil.

Moderné E-čko musí mať prístup do centra mesta, no zároveň strávi veľa času na diaľnici. V tomto režime je nafta oveľa efektívnejšia ako malé benzínové motory tradičných hybridov. „Nevinný" diesel od Mercedesu tak získal druhú šancu. A keďže máme možnosť priameho porovnania s klasickým naftovým motorom, rozhodli sme sa zistiť, ako funguje papierová hypotéza v praxi.

DIAĽNICA

Foto: Martin Šulek

Z Bratislavy sme vyrazili na 200 kilometrov dlhý diaľničný presun do Banskej Bystrice. Hybridné E-čko malo prázdnu baterku. Na dlhom presune sa elektrický dojazd 50 kilometrov, na diaľnici skôr 20, veľmi nepodpísal na spotrebe. Rozdiel oproti nehybridnému modelu, ktorý je ľahší, ale nevie rekuperovať, bol v prospech klasiky. Do Banskej Bystrice sme prišli s nasledovnými spotrebami: 6,2 l/100 km nafta a 7,1 l/100 km hybrid. Výsledok: 1:0 pre klasiku.

KOMBINOVANÁ SPOTREBA

Foto: Martin Šulek

Náš 100-kilometrový testovací okruh na spotrebu zahŕňa asi 30 km diaľnic, trochu mesta, kľukaté „okresky" a prejazd horským priesmykom Šturec. Prvý okruh sme absolvovali s vybitou batériou. Opäť sa ukázala väčšia efektivita ľahšieho diesela. Hybrid však začínal poodhaľovať svoje zbrane. Jazda s ním bola plynulejšia, dynamickejšia. Jednoducho chutnejšia. Oba modely ohurujú podvozkom – na to, že sme šoférovali pomerne veľké, ťažké a pohodlné autá, zákruty Šturca padali ako osiky. Väčšia váha hybridu sa neprejavila. Pri evidentne limitnom prejazde zákruty spravil podvozok sériu podvodov na fyzike a nos E-čka zatiahol pohon v poslednej fáze dovnútra. Hoci sme sedany „hádzali" barbarsky do zákrut, aby sme videli, čo systém zvládne, pod sedadlom sme cítili prácu pohonu. Nebol to čistý pretekársky prejazd a pocit, ale výsledok bol veľmi slušný. Ako hovorieval kolegov spolujazdec na rallye v krízových situáciách: „Neboj, auto to dá!" Rozbité železničné priecestie v Kremnici sme pritom preleteli ako na lietajúcom koberci. Okruh sme uzavreli so spotrebami: 5,5 l/100 km nafta a 6,2 l/100 km hybrid. Teda 2:0 pre klasiku. Keď sme okruh zopakovali s plnou batériou, hybrid podliezol čistý diesel, keď dosiahol spotrebu 4,2 l. Elektrina však nie je zadarmo. Po prepočítaní jej ceny na naftu, hybrid dorovnal spotrebu čisto naftového pohonu. Skóre sa teda nezmenilo.

MESTO

Foto: Martin Šulek

Na 30-kilometrový mestský okruh v Banskej Bystrici sme vyrazili ráno. Obe autá kúrili okamžite, aj čisto naftový model má zrejme pre potreby kúrenia elektrickú špirálu. Jazda s hybridom na čistú elektrinu bola dostatočne dynamická, hoci pri jednom prudkom pohýnaní sa ozval aj spaľovací motor. Škoda, nedali sme plyn až na podlahu, niekoľkosekundové naštartovanie studeného motora bolo zbytočné. Prekvapila nás však dobrá manévrovateľnosť E-čok. Pocit z jazdy aj v úzkych uličkách bol uvoľnený. Parkovací asistent fungoval presvedčivo. Vzhľadom na to, ako efektívne dokážu Mercedesy nakladať s naftou, boli sme prekvapení výslednou spotrebou elektriny: 28 kWh/100km. To je dosť. Pre porovnanie, čisto elektrická ZOE dosiahla na tom istom okruhu spotrebu 15 kWh/100 km a hybridné Audi A6, čo je férovejšie porovnanie, 23 kWh/100 km. Po prepočítaní ceny elektriny na naftu nám vyšla alikvótna spotreba 4,5 l/100 km nafty. Konečne bod pre hybrid. Strieborné E-čko so spaľovacím dvojlitrom prišlo do cieľa s priemernou spotrebou 5,7 l/100 km. 2:1 pre klasiku. Náš okruh pritom prakticky vyčerpal možnosti batérií. Spaľovací motor sa prihlásil o slovo po 32 čisto elektricky prejdených kilometroch.

„ŠMAK“

Foto: Martin Šulek

Dostávame sa k nemerateľnej kategórii, ktorá má však pri takom aute veľkú váhu: šoférsky zážitok, „šmak", potešenie, radosť... Pri dynamických meraniach nechal hybrid klasiku hltať jeho prach ďaleko za sebou. Bodaj by nie, má o sto koní viac. Ale tu nejde iba o výkon. Ide aj o odozvu na plyn, plynulosť pohonu, istú hladkosť, „krémovosť". To, čím sa vždy líšila napríklad jazda so šesťvalcom od štvorvalca. Zaujímavé, že počas testu dosiahol tento pomyselný „krém" hybrid – kombinácia s elektrinou, ktorá má pridanú hodnotu čistého pohonu. E-čko si pritom môžete kúpiť aj s naftovým šesťvalcom. Akurát si oproti štvorvalcu priplatíte 15-tisíc eur.

E A KO ETALÓN

Foto: Martin Šulek

Vo výsledku E-čko viac ako presvedčilo. Je to asi najvernejší reprezentant svojej značky. Cez ruky nám prešlo veľa áut a väčšina z nich „jazdí" veľmi slušne. Jazda s E-čkom však bolo na inej, o level vyššej úrovni. Obzvlášť to hybridné. Výsledok: 2:3.

P.S.: A či je na E-čku aj niečo nepodarené? Nový volant má dotykové ovládanie prepínačov, ktoré reagujú na šúchanie prstom zhora dole a zľava doprava. Niekedy bol problém „našúchať" to, čo sme chceli: tempomat, hlasitosť či prepínanie obrazoviek a údajov v digitálnom kokpite. Naopak stredový „touchpad" reagoval aj na neúmyselné šuchnutia ruky či rukávu a veselo prepínal stanice rádia i jazdné režimy. Čakali sme tiež viac od asistentov. Udržanie v jazdnom pruhu na diaľnici bolo trochu nervózne. Aj so zapnutou smerovkou sme sa niekedy museli pretláčať s volantom, aby nás asistent pustil cez čiaru do druhého pruhu pri predbiehaní.

A sedačky! Vyberte si tie s elektronickým ovládaním na dverách. Sú neskutočne dobré a neskutočne iné, lepšie ako tie manuálne.

„POVINNÁ“ VÝBAVA

Foto: Martin Šulek

1. HYBRIDNÝ POHON

– Nepridáva E-čku deklarovanú úspornosť, ale pružnosť a šoférsky kumšt šesťvalca.

2. PODVOZOK

– Schopnosť tohto 2,2-tonového telesa zatáčať je neuveriteľná. Mierne za hranicou nášho pochopenia. Pritom prejazd železničným priecestím je malina.

3. SEDADLÁ

– Keď si vyberiete tie správne, zistíte, že niekde vo svete existovala dokonalá druhá polovica vášho pozadia. Len ste ju potrebovali nájsť.

MERCEDES 300DE

Foto: Martin Šulek

  • MOTOR: 4-valcový, naftový, preplňovaný
  • OBJEM: 1950 cm3
  • EL. MOTOR MAXIMÁLNY VÝKON: 90 kW (122 k)
  • EL. MOTOR MAX. KRÚTIACI MOMENT: 440 Nm
  • SPOTREBA PODĽA VÝROBCU: 1,6 l/100 km
  • SPOTREBA V TESTE: 4,2 l/100 km
  • CENA TESTOVANEJ VERZIE: 87 888 eur
AMI MÉG ÉRDEKELHET