Svitkov Dakar 2023: Dážď, zima a zmeny ma poriadne potrápili

Štefan Svitko sa vrátil zo svojho v poradí štrnásteho Dakaru a už druhý rok po sebe skončil na celkovom dvanástom mieste. Spolu so svojím tímom sa podelil o zážitky a dojmy po návrate.

Foto: stevosvitko.sk

Tohtoročná Rely Dakar v Saudskej Arábii sa niesla v znamení dažďa. Hoci sú tieto preteky spájané skôr s vyprahnutou púšťou, počasie vyčíňa všade vo svete, na Arabskom polostrove nevynímajúc. Chladné rána, kamenisté etapy na začiatku a ťažký boj s fabrickými jazdcami bol každodenný chlebík Štefana Svitka, ktorý nakoniec zopakoval svoje minuloročné konečné umiestnenie.

Medzi legendami druhý

Foto: stevosvitko.sk

Za prvým Argentínčanom Kevinom Benavidesom s celkovým časom 44 hodín, 27 minút a 22 sekúnd zaostal Števo o 1 hodinu, 50 minút a 42 sekúnd. Problémy mu robili najmä počiatočné kamenisté etapy, kde iní jazdci získali náskok a na piesočnatých, ktoré Števovi viac sedia, ho už nedokázal dohnať. Ako však sám hovorí, dalo sa ísť viac na hranu, no podstatnejšie, než vyhrávať etapy, je na Dakare ho dokončiť. Zo 120 motorkárov ho tento rok dokončilo len 90. Ako hovorí Števo Svitko: „Ak chceš byť v top 10 ,musíš veľa riskovať a na to treba mať veľa natrénované.“ Spomedzi 90 motorkárov v cieli sa jedenásť môže hrdiť titulom Dakarská legenda. K nim patrí aj Štefan Svitko a spomedzi legiend bol druhý – za Čiľanom Pablom Quinatnillom, ktorý skončil celkovo štvrtý.

Boj s továrenskými mlynmi

Foto: stevosvitko.sk

Števo so svojou dvojčlennou posádkou je jeden z menších tímov a bojoval najmä s veľkými továrenskými tímami. A kým továrenské tímy strávili v prípravách celé mesiace v Čile, Mexiku či iných destináciách testovaním a ladením jazdy aj motoriek, Števo si tréning odjazdil počas piatich dní v Dubaji. Niečo, čo továrenské tímy odjazdia za jediný deň. Aj preto je dvanáste miesto úspechom vzhľadom na nepomer prípravy, podmienok aj motorky. „Továrenský tím KTM má štyroch jazdcov, každý má trochu inak postavenú motorku, ktoré vyrábajú presne na jazdca. Majú celodenné testovania, menia a prispôsobujú veci na mieru. Ja som si motorku kúpil, mám tam vymenené svoje pérovanie a to je všetko. V tom je hlavný technický rozdiel,“ hovorí Števo.

Tristo dún v pohode, tristo prvá pád 

Števo hodnotí, že by dokázal ísť rýchlejšie, ale konzistencia vyhrávala nad rizikom. Aj napriek tomu sa mu stalo, že sa mu v teréne vyšmyklo riadenie z ruky, no ustál to. „Dakar je taký. Ideš tristo vlnitých dún v pohode a na tristo prvej ťa zrazu čaká trojmetrový alebo aj desaťmetrový pád. Človek jazdiaci 150-kilometrovou rýchlosťou nikdy nevie, ktorá to bude,“ opisuje bežnému človeku len ťažko predstaviteľné podmienky Dakaru.

Deň na Dakare

Foto: stevosvitko.sk

Bežný deň na Dakare vyzeral tak, že sa vstávalo okolo jednej až druhej hodiny ráno, aby nasledoval približne 300-kilometrový presun po asfaltovej ceste. Začiatky etapy boli plánované okolo siedmej-ôsmej hodiny ráno, tak aby bolo na duny lepšie vidieť vďaka rannému slnku. Po štyroch až piatich hodinách na etape nasledoval návrat do kempu, jedlo, sprcha, opravy a už sa stmievalo. Takto deň čo deň, po dobu dvoch týždňov s výnimkou krátkych páuz. A ako Števo vidí svoje účinkovanie na Dakare ďalej? „Každý rok si ráno poviem, že som tu poslednýkrát a večer sa po dojazde do cieľa teším a chcem ísť ďalej. Takto to je 14 rokov a tento rok nebol iný. Mám to rád, robím to celý život a zatiaľ necítim, že by som to chcel ukončiť,“ sumarizuje.

Terapia pre motorku aj pre telo

Foto: stevosvitko.sk

Števov tím tvorí mechanik Zlatko Novosad a fyzioterapeut Jakub Kmeťko. Zlatko Novosad konštatoval, že tento rok bol pre dážď špecifický tým, že sa mokrý piesok lepil na motorku, čím viac dral kotúče a spôsobovali iné opotrebenia. Problémy prvým jazdcom spôsoboval aj benzín. Pre chlad a dážď bola v cisternách, ktoré vozili palivo do púšte, vyzrážaná voda, čiže bolo potrebné vždy vypláchnuť a vyčistiť nádrže. Ako zdôraznil, pneumatiky mali nachystané nové na každý deň, hoci sa napríklad na pieskových etapách nie vždy zoderú. Oleje a filtre však menili denne ako prevenciu. Ako hovorí Zlatko Novosad: „Keď je dobrý, čistý a kvalitný olej, tak tá motorka jednoducho ide.“

Števov fyzioterapeut Jakub Kmeťko zdôraznil, že po Dakare je nutné si oddýchnuť. Pohyb na motorke je minimálny, no telo je strnulé a jednostranne zaťažené, takže čím väčší oddych si teraz Števo dá, tým lepšie. Počas poslednej rely potrápilo Jakuba Števovo boľavé pravé rameno, no všetko sa zvládlo najmä vďaka systematickej príprave po celý rok. Zvláštnosť tohto ročníka z pohľadu Jakuba Kmeťka? „Tento rok nebolo toľko jazdy proti vetru, čo sa na jazdcoch podpisuje na preťaženej krčnej chrbtici,“ spomína neobvyklý fyzioterapeutický uhol pohľadu Jakub Kmeťko.

Aj malý tím vie prekvapiť

Foto: Slovnaft

Ako zdôraznil Anton Molnár, hovorca spoločnosti Slovnaft, sú s výsledkom Slovnaft Rally Teamu spokojní. „Dakar vždy vie prekvapiť a chalani sa s tým zakaždým vedia popasovať. Sme na nich preto hrdí. Dokázali, že aj takýto malý tím vie popri továrenských tímoch prekvapiť a zarezonovať. Naše partnerstvo je jedno z najdlhších medzi športovcom a firmou na Slovensku. Števo je duchom športovec, jeho tá motorka len tak ľahko neopustí. A my sme pripravení podporovať ho aj naďalej.“

AMI MÉG ÉRDEKELHET