Otestovali sme štvrtú generáciu Fabie. Začala nenápadne. Na prelome tisícročí vymenila ľudovú Feliciu a priniesla modernejšiu a koncernovejšiu alternatívu. Stála na platforme modelov Pola a Ibizy a využila (aj) VW motory. Prerazila vo svete. Taký bol skromný, ale úspešný začiatok modelu Fabia.
Foto: Škoda Auto
Štvrtá generácia vyžaruje skôr ambície ako niekdajšiu skromnosť. Narástla s trhom a technológiami. Opeknela. Kým samú seba prekonáva vo všetkom, iných v mnohom. Dámy a páni: Škoda Fabia!
NAJVÄČŠIA
Foto: Škoda Auto
Fabia prerástla samu seba na dĺžku o takmer 12 centimetrov, v porovnaní s prvou generáciou je to až necelých 15 centimetrov. S rázvorom 2564 milimetrov prekonáva dokonca Octaviu prvej generácie. Aj keď sa vyrába už iba v päťdverovej verzii hatchback, na svoju triedu je to kus auta. Prejavuje sa to nielen v interiéri, kde sa relatívne pohodlne odvezú štyria priemerne vysokí dospelí ľudia, ale aj v batožinovom priestore. Aktuálne 380-litrový objem prevyšuje o 50 litrov predchádzajúcu generáciu. Na porovnanie je to len o liter menej, ako ponúka súčasný Golf.
NAJÚSPORNEJŠIA
Foto: Škoda Auto
Z motorizácií dostala Fabia atmosférický jednoliter s päťstupňovým manuálom a preplňovaný jednolitrový trojvalec s päť a šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovým automatom. Neskôr k nim pribudne štvorvalec 1.5 TSI, dostupný iba s prevodovkou DSG. Nami testovanému, najsilnejšiemu trojvalcu rozhodne nechýbal výkon. Zároveň mal však horšiu odozvu na plynový pedál a znateľnú turbo dieru. Po nástupe turba nasledoval, naopak, výbušný priebeh. Z hľadiska zážitku teda žiadna sláva, z hľadiska pokojného šoféra slušná dynamika. Výrobcom nameraná spotreba sa dá dosiahnuť, v priemere sme sa pohybovali medzi piatimi až šiestimi litrami. Hoci nejde o historicky prelomovú hodnotu, pri zohľadnení výkonu a znížených emisiách je to rozhodne dobrá hodnota. Testovaný šesťstupňový manuál bol presný a „chrumkavý“. V pozitívnom zmysle.
NAJLACNEJŠIA?
Foto: Škoda Auto
Prichádzame na jedinú kategóriu, v ktorej neplatí prvá veta článku. Holá, bosá Fabia by bola porovnateľne dostupná ako jej predchodkyne, keby nebolo jedného „ale“. Asistenčné systémy, povinná bezpečnostná výbava a výbava, ktorá bola v minulosti dostupná minimálne o triedu vyššie, posúvajú cenu Fabie nahor. Hoci štartuje na príjemných, necelých dvanástich tisícoch, konečný účet môže byť vyšší. Všetko závisí od toho, akú výbavu jej prihodíte. Vo finále sa tak môže cenovka vyšplhať aj k dvadsiatim tisícom či túto hranicu s prehľadom prekročiť.
NAJPRAKTICKEJŠIA
Foto: Škoda Auto
Na záver sme si nechali disciplínu, v ktorej Fabia poľahky knokautuje konkurentov. Škoda síce oficiálne upustila od sloganu Simply Clever, jeho duch a filozofia však v škodovkách ostávajú. Vo Fabii sú dokonca akoby zámerne zdôraznené: tradičná škrabka na sneh vo dvierkach nádrže, háčiky, separátory či závesná „hamaková“ polička v kufri, dáždnik vo dverách šoféra... To sú viac-menej tradičné disciplíny tejto značky. Navyše má Fabia niekoľko bonusov v interiéri: úplne sklápateľné predné sedadlo, úložný priestor s držiakmi na poháre a, dve vrecká (jedno na mobil) na zadnej strane predných sedadiel pre pasažierov vzadu a výborne riešený odkladací priestor na telefón vpredu. Ten sa pri odložení môže bezdrôtovo nabíjať a zároveň umožní prístup do zvyšnej časti priestoru. Na kraji má spony na odloženie platobnej karty a pera. Vedľa manuálnej (!) ručnej brzdy je vyberateľný priestor na nápoje – mimo auta môže slúžiť ako tácka na pohodlný prenos dvoch pohárov rovno do interiéru. Paráda! Fabiu jednoducho navrhli ľudia pre ľudí.
TOP VLASTNOSTI
Foto: Škoda Auto
SIMPLY CLEVER – Hoci Škoda slogan oficiálne opustila, Fabia je výkladnou skriňou tejto filozofie.
DIZAJN – Jednoznačná odpoveď Škody na otázku, či môže byť malé auto sexi.
PODVOZOK – Nie je síce najkomfortnejší, ale na 16-palcových pneumatikách ponúka dobrý kompromis medzi sebavedomým vedením a akceptovateľným pohodlím.