2024-10-19
Už 90 rokov poznáme japonský nápoj, ktorý sa pomaly stáva populárnejším ako saké
Keď si predstavíme japonský národný nápoj, zvyčajne si spomenieme na saké, ale japonská whisky s výraznou chuťou a dôkladnou starostlivosťou o detaily je rovnako populárna a obľúbená ako tradičná ryžová pálenka.
Tento rok si pripomíname 90. výročie whisky Nikka, ktorej popularita od jej vzniku v roku 1934 z roka na rok rastie, a to nielen v Japonsku, ale na celom svete. A pokiaľ ide o predaj, pomaly doháňa populárne a dlho považované za neprekonateľné saké.
História Nikky siaha do roku 1894, keď sa narodil Masataka Taketsuru, vynálezca nápoja, ktorý sa stal národným nápojom. Mladý muž sa naučil tajomstvám výroby whisky v Škótsku a pri tvorbe prvej whisky Nikka sa snažil škótske tradície preniesť do japonského šatu.

Po návrate zo Škótska sa Taketsuru zoznámil so Šinidžiróom Torim, ktorý pracoval v spoločnosti Kotobukiya, dnes známej ako Suntory. Požiadal ho, aby dohliadal na výstavbu liehovaru. V roku 1929 Taketsuru, teraz už ako vedúci nového liehovaru, vyrobil prvú japonskú whisky Suntory Shirofuda.
V roku 1934 založil svoj vlastný liehovar v Yochi, čo sa zvyčajne považuje za zrod whisky Nikka. Pracoval so strojmi dovezenými zo Škótska a vždy si dával obzvlášť záležať na výbere dokonalých ingrediencií a správnej harmónii chutí.

Pôvodná whisky Nikka sa potom na pultoch objavila v niekoľkých špeciálnych verziách, ako napríklad Nikka Black alebo Taketsuru Pure Malt, ktorá bola uvedená na trh po smrti zakladateľa. Japonská whisky je v súčasnosti takmer rovnako populárna ako saké, pričom v roku 2021 sa jej vyrobilo takmer 130 miliónov litrov, čo je takmer polovica produkcie saké, ktorá v súčasnosti predstavuje 300 miliónov litrov ročne.
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !