2025-11-09
Tilos forrón inni a reggeli napindítónkat? Egy kutatás erre jutott
Kedvenc reggeli iitalaink, a frissen készült, forró kávé vagy tea elfogyasztása most új megvilágításba került. Egy tíz éven át tartó, közel félmillió alanyt vizsgáló kutatás szerint ugyanis a túl meleg italok komoly egészségügyi kockázatot rejthetnek.
A British Journal of Cancer folyóiratban megjelent tanulmány a UK Biobank adataira támaszkodva több mint 455 ezer ember életmódját és egészségét követte nyomon. Az eredmény: azok, akik napi szinten 65 Celsius-foknál forróbb italokat fogyasztanak, akár hatszor nagyobb eséllyel betegedhetnek meg a nyelőcső egyik típusú rákjában, a laphámsejtes karcinómában (ESCC).

A tanulmány tíz év alatt 242 esetszámot azonosított a vizsgáltak körében. Bár ez viszonylag ritka betegség, a kutatók szerint minden egyes forró csésze tovább növeli a rizikót. A veszélyt már mérsékelten forró italoknál is kimutatták, de az igazán forró italok esetében a kockázat ugrásszerűen nőtt.
Fontos megjegyezni, hogy a tanulmány nem a kávét vagy a teát „tette bűnbakká”: a szakértők továbbra is hangsúlyozzák a mérsékelt koffeinfogyasztás előnyeit — például az éberség fokozását és bizonyos szív- és érrendszeri előnyöket. A lényeg inkább az, hogy ne forrón, hanem melegen igyuk.
Olvasd ezt is!


