2023-04-14
Keď olivy poháňajú lietadlá
Španielsko je najväčším svetovým producentom olív. Vyrába ich päťnásobne viac než druhé Taliansko. Absolútna väčšina olív smeruje do výroby olivového oleja. Po zozbieraní musia byť pri výrobe oleja olivy čo najrýchlejšie vyčistené a pomalým spôsobom, aby sa olej nezohrieval, rozomleté na hustú pastu. Tá smeruje do centrifúgy, ktorá má pórovité steny a rotáciou sa z hustej pasty získava náš obľúbený olivový olej. Zvyšok olivovej pasty sa používal na hnojenie pôdy, alebo kŕmenie dobytka. No Cepsa v ňom videla iný potenciál.
Foto: Shutterstock
Je ťažké si predstaviť, žeby podobné biopalivo mohlo vzniknúť inde, než v Španielsku. Kým u nás sa biopalivová zložka vyrába z repky olejnej, ale aj s Vami odovzdaného použitého kuchynského oleja v partnerskej spoločnosti Slovnaftu, Meroco, v Španielsku si mohli dovoliť využiť zostávajúci energetický potenciál v olivách. Koncom roku 2022, po výrobe olivovej biopalivovej zložky v biorafinérii La Rábida Energy Park v Huelve, naplnili biopalivo do 220 lietadiel spoločností Air Europa, Air Nostrum, Iberia Express, Ryanair, Vueling, a Wizz Air na letisku v španielskej Seville. Odtiaľ sa rozleteli do celej Európy a nalietali 400 000 kilometrov, čo je ekvivalent 10 obletení celej zemegule.
Foto: Cepsa
Podobne ako je tomu pri autách, aj pri leteckých benzínoch stanovuje Európska únia pre znižovanie emisií povinné kvóty obsahu tzv. SAF – Sustainable Aviation Fuel, čiže udržateľného leteckého paliva. Do roku 2025 by SAF malo byť obsiahnuté v 2% všetkých leteckých palív. Touto iniciatívou to však sevillský letecký terminál predbehol už v roku 2022 a dosiahol podiel biopalivovej zložky až 4,5%. SAF biopalivá majú chemicky podobné zloženie ako fosílne uhľovodíkové palivá a tak nemenia prevádzku leteckých motorov a sú bezpečné na užívanie. Čo je však podstatné, emitujú do ovzdušia o 90% emisií CO2 v porovnaní s bežným leteckým palivom - kerozínom.
Foto: Cepsa