2025-11-29
Toto je legendárna Škoda 100 – len v novom šate
Automobilka Škoda ukázala víziu, ktorá šokuje fanúšikov. Legendárna „stovka“ ožila ako futuristická limuzína
Ikonická Škoda 100 nepatrí len do starých albumov. Dizajnéri automobilky ju prebudili do modernej podoby a výsledok vzbudil veľký rozruch - z kedysi ľudového auta sa stala luxusne pôsobiaca limuzína, čo všetko sa podarilo zachovať z originálu a prečo tento koncept nevznikol kvôli budúcej sérii.

Dizajnéri Škody vytvorili modernú interpretáciu legendy v rámci seriálu Ikony v novom šate. Do série patria projekty, ktoré majú pripomenúť historické modely a zároveň ukázať tvorivosť súčasných dizajnérov. Nejde o ukážku budúcich áut. Ide o čistú víziu.
Tentoraz si Škodu 100 za úlohy zobral dizajnér Martin Paclt. V Škode pôsobí viac než 11 rokov a zameriava sa najmä na dizajn svetlometov. Práca na celom aute od nuly bola preňho príjemným spestrením. Podieľal sa aj na projektoch ako Enyaq, Karoq, Kamiq, Kodiaq či koncepty Vision X a Vision 7S. Škodu 100 si vybral aj preto, že ju poznal z detstva a mal jasný cieľ: zachovať ducha pôvodného auta, ale premeniť ho na modernú, elegantnú limuzínu.

Novodobá vízia však vyzerá inak. Paclt vychádzal z proporcií Superbu a napokon vytvoril koncept, ktorý je ešte o niečo väčší. Chcel, aby pôsobil elegantne, čistým dizajnom a správne „sedel“ na kolesách. Aj preto dostal vzhľad so širokými jednoliatymi plochami a sedanovou siluetou.

Hoci nejde o retro, dizajn obsahuje viacero odkazov na pôvodnú „stovku“:
- oválne motívy vpredu aj vzadu,
- odkaz na pôvodnú chrómovanú lištu formou výrazného svetelného pásu,
- proporčné riešenie karosérie, ktoré pripomína pôvodný tvar,
- štvorokú grafiku svetiel, ktorá sa hrá s nostalgiou.
Paclt sa sústredil na tvary, ktoré boli pre starý model typické. Chcel ich prepracovať do moderného jazyka Modern Solid, ale bez toho, aby to pôsobilo retro.

Najvýraznejší prvok konceptu sa nachádza tam, kde by ste ho najmenej čakali. Zadná časť nemá sklo.
Inšpiráciou bol fakt, že pôvodné predné a zadné okno mali veľmi podobný tvar. Dizajnér sa rozhodol s tým pracovať nekonvenčne a na novom modeli zadné sklo úplne vynechal. Umožnilo mu to tvarovať plochy podobne ako vpredu.
Zároveň to nebol len dizajnový výstrelok. Paclt túto časť využil na nasávanie vzduchu pre chladenie techniky, ktorú umiestnil za posádku – rovnako, ako to bolo pri pôvodnom modeli s motorom vzadu. Pre elektromobil, ktorým koncept ideovo je, to dáva aj technický zmysel.

Koncept si zachováva hlavnú myšlienku pôvodnej stovky – techniku uloženú vzadu. To umožnilo posunúť prednú nápravu ešte viac dopredu a vytvoriť veľmi krátky predný previs.
Vznikol tak priestor pre veľký predný kufor a menší zadný úložný priestor nad technikou.
Aj týmto riešením koncept vzdáva hold modelu, ktorý bol typický motorom vzadu a pohonom zadných kolies.

Paclt projekt tvoril postupne – najskôr cez rýchle ceruzkové skice a neskôr v 3D modeli. Ako základ použil balíček dnešného modelu Superb. Potreboval viac miesta, väčšiu šírku a lepšie proporcie. Až potom prišiel čas na detailné tvarovanie. Priznáva, že oproti jeho bežnej práci to bola výrazná zmena.
Prečítajte si toto
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !


