Deň 1: Bohatý program v okolí Rimavskej Soboty Foto: Kristián Hanus
Zámok Halíč
Po takmer troch hodinách konečne vidíme, ako sa na kopci týči náš prvý cieľ – zámok Halíč . Krátka prechádzka po okolí, káva a koláčik na nádvorí tejto renesančnej stavby a už znova brázdime kľukaté cesty, až kým nedorazíme k vodnej nádrži Teplý vrch . Názov nie je náhodný – teplota vody dosahuje dlhodobo najvyššie priemerné letné teploty vody na Slovensku a ešte aj v polovici septembra je voda príjemne osviežujúca. Zaujímavosťou je tu aj hikóriový porast. Osviežení pokračujeme do Ochtinskej aragonitovej jaskyne , ktorá nás prekvapila svojou krásnou výzdobou. Slovenský kras je bohatý na jaskyne, známe sú tiež jaskyňa Domica či Gombasecká jaskyňa . Po jaskyni sme stihli ešte rýchle jedlo v Rimavskej Sobote a netrpezliví mierime do našej cieľovej destinácie – Kráľovský Chlmec . Prichádzame už pri západe slnka, rýchlo sa ubytujeme a plánujeme trasu na ďalší deň.
Deň 2: Na samom východe Slovenska Foto: Kristián Hanus
Vlakové prekladisko v Čiernej nad Tisou
Ráno nemárnime čas a už o 8.00 vyrážame na bicykloch do Čiernej nad Tisou , kde sme si chceli pozrieť vlakové prekladisko, ale okrem spleti koľají sme tu toho veľa nevideli. Odtiaľ sme zamierili na juh cez maďarské hranice a opäť sme ich križovali až pri Veľkom Kamenci, kde sa nachádza zrúcanina hradu Kamenec . Zo Stredy nad Bodrogom sme si urobili malú odbočku do Klinu nad Bodrogom , kde sa nachádza najnižšie položené miesto na Slovensku s nadmorskou výškou 94,3 m n. m. Ďalšia zástavka je už v Tokajskej oblasti – obec Viničky, kde sme nemohli vynechať reštauráciu (Penzión) Zlatá putňa. Cez Boršu prechádzame do Malej Bare, ďalšia zastávka Grand Bari , perla Tokaja. Aby sme zavŕšili náš deň na Tokaji, zostáva nám vyhliadková veža Tokaj nad Malou Tŕňou . Bohužiaľ necelých 500 m pred vrcholom nás zastihla silná búrka, takže sme zostali ukrytí v lese a neskôr sme sa radšej vrátili. Celí od blata sme sa zastavili ešte vo vinárni s malou dušičkou, že nás obslúžia, aj keď sme takí špinaví. Okrem dobrého vína a pálenky z cibéb sme videli aj tufové pivnice a dozvedeli sme sa čo-to o výrobe tokajského vína. To by na záver dňa aj stačilo. Len keby sme nemali pred sebou ešte 45 km do penzióna. Po hlavných cestách a potme (samozrejme, s čelovkami). Po celom dni na bicykli a 130 km v nohách padáme od únavy do postele a tešíme sa na ďalší deň.
▲ Deň 2.: Na samom východe Slovenska Foto: Kristián Hanus
Hrad Kamenec
Ráno nemárnime čas a už o 8:00 vyrážame na bicykloch do Čiernej nad Tisou , kde sme si chceli pozrieť vlakové prekladisko, ale okrem spleti koľají sme tu toho veľa nevideli. Odtiaľ sme zamierili na juh cez maďarské hranice a opäť sme ich križovali až pri Veľkom Kamenci, kde sa nachádza zrúcanina hradu Kamenec . Zo Stredy nad Bodrogom sme si urobili malú odbočku do Klinu nad Bodrogom, kde sa nachádza najnižšie položené miesto na Slovensku s nadmorskou výškou 94,3 m.n.m. Ďalšia zástavka je už v Tokajskej oblasti – obec Viničky, kde sme nemohli vynechať reštauráciu (Penzión) Zlatá putňa. Cez Boršu prechádzame do Malej Bare, ďalšia zastávka Grand Bari , perla Tokaja. Aby sme zavŕšili náš deň na Tokaji , zostáva nám vyhliadková veža Tokaj nad Malou Tŕňou . Bohužiaľ necelých 500 m pred vrcholom nás zastihla silná búrka, takže sme zostali ukrytí v lese a neskôr sme sa radšej vrátili. Celí od blata sme sa zastavili ešte vo vinárni s malou dušičkou, že nás obslúžia, aj keď sme takí špinaví. Okrem dobrého vína a pálenky z cibéb sme videli aj tufové pivnice a dozvedeli sme sa čo-to o výrobe tokajského vína. To by na záver dňa aj stačilo. Len keby sme nemali pred sebou ešte 45 km na penzión. Po hlavných cestách. A po tme (samozrejme s čelovkami). Po celom dni na bicykli a 130 km v nohách padáme od únavy do postele a tešíme sa na ďalší deň.
▲ Foto: Kristián Hanus
Najnižšie položené miesto na Slovensku.
▲ Foto: Kristián Hanus
Grand Bari, perla Tokaja
▲ Foto: Kristián Hanus
Vinice na Tokaji
▲ Deň 3: V bukových pralesoch Vihorlatu Foto: Kristián Hanus
Výhľad na bukové pralesy
Ten sa začína opäť skoro ráno a už pred deviatou sa nachádzame v Remetských Hámroch , pod úpätím pohoria Vihorlat . Sadáme na bicykle a na rozdiel od rovinatého Tokaja šliapeme do kopcov. Z hrebeňa sa spúšťame na druhú stranu vrchov a prichádzame do obce Ruská Bystrá, kde sa nachádza Gréckokatolícky drevený chrám Sv. Mikuláša . Odtiaľ pokračujeme ešte bližšie k ukrajinským hraniciam cez Ruský Hrabovec, Dúbravu a cez Šmigovec a Strihovce sa vraciame späť do bukových pralesov Vihorlatu, ktoré sú súčasťou kultúrneho dedičstva UNESCO. Kľukatými asfaltkami sa dostávame až k Morskému oku a odtiaľ máme namierené až na samý vrchol – Vihorlat. Cesta od Morského oka však už nie je veľmi vhodná pre bicykle, a preto veľkú časť tlačíme, čo nám dalo v kombinácii s prudkým stúpaním poriadne zabrať. Celá tá námaha však stála za to a odmenou bol úchvatný pohľad z vrchola Vihorlatu. Chvíľu sme si užívali tú krásu a potom sme sa už pobrali späť, aby sme to stihli pred západom slnka. Zaujímavé je, že od poslednej zastávky, ako by sa všetci vyparili, a za celú dobu sme stretli len jednu partiu. Uprostred hlbokého lesa sme mali zvláštne pocity. Cesta nadol nebola o nič jednoduchšia ako tá nahor, a preto sme boli radi, keď sme už za šera prichádzali k autu. Dnes sme zdolali „len“ 60 km, ale zato viac než 2 000 výškových metrov!
▲ Deň 3.: V bukových pralesoch Vihorlatu Foto: Kristián Hanus
Gréckokatolícky drevený chrám Sv. Mikuláša
Ten sa začína opäť skoro ráno a už pred deviatou sa nachádzame v Remetských Hámroch , pod úpätím pohoria Vihorlat . Sadáme na bicykle a na rozdiel od rovinatého Tokaja šliapeme do kopcov. Z hrebeňa sa spúšťame na druhú stranu vrchov a prichádzame do obce Ruská Bystrá, kde sa nachádza Gréckokatolícky drevený chrám Sv. Mikuláša . Odtiaľ pokračujeme ešte bližšie k ukrajinským hraniciam cez Ruský Hrabovec, Dúbravu a cez Šmigovec a Strihovce sa vraciame späť do bukových pralesov Vihorlatu, ktoré sú súčasťou kultúrneho dedičstva UNESCO. Kľukatými asfaltkami sa dostávame až k Morskému oku a odtiaľ máme namierené až na samý vrchol – Vihorlat. Cesta od Morského oka však už nie je veľmi vhodná pre bicykle a preto veľkú časť tlačíme, čo nám dalo v kombinácii s prudkým stúpaním poriadne zabrať. Celá tá námaha však stála za to a odmenou bol úchvatný pohľad z vrcholu Vihorlatu. Chvíľu sme si užívali tú krásu a potom sme sa už pobrali späť, aby sme to stihli pred západom slnka. Zaujímavé je, že od poslednej zastávky ako by sa všetci vyparili a za celú dobu sme stretli len jednu partiu. Uprostred hlbokého lesa sme mali zvláštne pocity. Cesta nadol nebola o nič jednoduchšia ako tá nahor a preto sme boli radi, keď sme už za šera prichádzali k autu. Dnes sme zdolali „len“ 60 km ale za to viac než 2 000 výškových metrov!
▲ Deň 3.: V bukových pralesoch Vihorlatu Foto: Kristián Hanus
Ten sa začína opäť skoro ráno a už pred deviatou sa nachádzame v Remetských Hámroch , pod úpätím pohoria Vihorlat . Sadáme na bicykle a na rozdiel od rovinatého Tokaja šliapeme do kopcov. Z hrebeňa sa spúšťame na druhú stranu vrchov a prichádzame do obce Ruská Bystrá , kde sa nachádza Gréckokatolícky drevený chrám Sv. Mikuláša . Odtiaľ pokračujeme ešte bližšie k ukrajinským hraniciam cez Ruský Hrabovec, Dúbravu a cez Šmigovec a Strihovce sa vraciame späť do bukových pralesov Vihorlatu , ktoré sú súčasťou kultúrneho dedičstva UNESCO. Kľukatými asfaltkami sa dostávame až k Morskému oku a odtiaľ máme namierené až na samý vrchol – Vihorlat. Cesta od Morského oka však už nie je veľmi vhodná pre bicykle a preto veľkú časť tlačíme, čo nám dalo v kombinácii s prudkým stúpaním poriadne zabrať. Celá tá námaha však stála za to a odmenou bol úchvatný pohľad z vrcholu Vihorlatu. Chvíľu sme si užívali tú krásu a potom sme sa už pobrali späť, aby sme to stihli pred západom slnka. Zaujímavé je, že od poslednej zastávky ako by sa všetci vyparili a za celú dobu sme stretli len jednu partiu. Uprostred hlbokého lesa sme mali zvláštne pocity. Cesta nadol nebola o nič jednoduchšia ako tá nahor a preto sme boli radi, keď sme už za šera prichádzali k autu. Dnes sme zdolali „len“ 60 km ale za to viac než 2 000 výškových metrov!
▲ Deň 4: Na východe je stále čo objavovať Foto: Kristián Hanus
Zádieľska tiesňava
Posledný deň nás čakala opäť dlhá cesta s niekoľkými zástavkami. Dargovský priesmyk , Košice , rýchla prechádzka po okruhu cez Zádielsku tiesňavu , Dobšinský kopec a domov.
Bol to krátky, ale o to intenzívnejší výlet s množstvom zážitkov. Kto tvrdí, že na východe nič nie je, nevie, o čom hovorí. Už teraz máme v pláne vrátiť sa a navštíviť zameškané miesta.
▲ Deň 4.: Na východe je stále čo objavovať Foto: Kristián Hanus
Dargovský priesmyk
Posledný deň nás čakala opäť dlhá cesta s niekoľkými zástavkami. Dargovský priesmyk , Košice , rýchla prechádzka po okruhu cez Zádielsku Tiesňavu , Dobšinský kopec a domov.
Bol to krátky ale o to intenzívnejší výlet s množstvom zážitkov. Kto tvrdí, že na východe nič nie je, nevie, o čom hovorí. Už teraz máme v pláne vrátiť sa a navštíviť zameškané miesta.
▲ Deň 4.: Na východe je stále čo objavovať Foto: Kristián Hanus
Košice
Posledný deň nás čakala opäť dlhá cesta s niekoľkými zástavkami. Dargovský priesmyk , Košice , rýchla prechádzka po okruhu cez Zádielsku Tiesňavu , Dobšinský kopec a domov.
Bol to krátky ale o to intenzívnejší výlet s množstvom zážitkov. Kto tvrdí, že na východe nič nie je, nevie, o čom hovorí. Už teraz máme v pláne vrátiť sa a navštíviť zameškané miesta.
▲ Hraj o Drive! www.youtube.com
Drive magazín Magazín Drive sa otvára svetu. V roku 2022 vám prinášame aj články amatérskych cestovateľov a nadšených autorov, ktorí sa s nami podelili o svoje originálne zážitky.
Po prvom príbehu odhodlaného cestovateľa Jána Zimena z ďalekej Guatemaly zostaneme tentoraz na Slovensku. Autorom blogu je Kristián Hanus , ktorý v priebehu len štyroch dní dokázal v plnej miere vyvrátiť vetu, ktorá obletela Slovensku o tom, že „na východe nič nie je“. Východ je plný inšpirácií, ktoré vďaka Kristiánovi Hanusovi môžete načerpať aj vy.
Foto: Kristián Hanus
Morské oko