2025-03-31
Tunel, ktorý zmení dopravu v polovici Európy, je už vo výstavbe
Na brehu Baltského mora, v južnom Dánsku, sa formuje obrovský inžiniersky zázrak. Po otvorení tunela Fehmarnbelt sa radikálne zmení cestná a železničná mapa severnej Európy.
Tunel Fehmarnbelt, ktorý spojí Dánsko a Nemecko pod vodou, má zahŕňať dvojprúdovú diaľnicu v oboch smeroch. Dokončia sa aj dve elektrifikované železničné trate – a to všetko pod jednou z najrušnejších námorných trás na svete. Hoci s dĺžkou 18 kilometrov nebude ani zďaleka taký dlhý ako 50-kilometrový zabudnutý podmorský tunel v Japonsku, v mnohých ohľadoch bude zohrávať dôležitejšiu úlohu.
Keďže tunel Fehmarnbelt bude celý pod vodou, bude zostavený z prefabrikovaných betónových častí, ktoré sa spustia do priekop vykopaných na morskom dne, potom sa spoja a nakoniec zasypú.
Pozrite si ako sa Fehmarnbelt buduje: NAJDLHŠÍ KOMBINOVANÝ PODMORSKÝ TUNEL NA SVETE
Veľkolepý projekt za 7,4 miliardy eur bude pozostávať zo 79 týchto „štandardných“ prvkov a 10 kratších „špeciálnych“ prvkov dlhých 39 metrov. Už prípravná fáza projektu nadobudla obrovské rozmery. Účelovo vybudovaná továreň sa stala najväčším zariadením na výrobu tunelov na svete, ktoré sa rozprestiera na ploche 220 hektárov vrátane pracovného prístavu, čo predstavuje viac ako 300 futbalových ihrísk.
Prečítajte si aj: Nórsko buduje najhlbší podmorský tunel na svete (video)
Oba vstupy do tunela v Rødbyhavne a Puttgardene sa budujú súčasne, a po dostavaní skrátia súčasný čas cesty trajektom zo 45 minút na 10 minút autom a 7 minút vlakom. Cesta z Hamburgu do Kodane trvá v súčasnosti takmer 5 hodín, ale tunel by mohol tento čas skrátiť na polovicu.
– povedal Mads Schreiner, riaditeľ pre medzinárodné trhy, VisitDenmark. Tunel by mohol byť otvorený v roku 2029.
Prečítajte si aj: Podvodný kruhový objazd
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !