Čo sa stane, keď sa batéria vášho elektromobilu úplne vybije Čo sa stane, keď sa batéria vášho elektromobilu úplne vybije
Ilustrácia
Foto: CHUTTERSNAP / Unsplash

2025-10-06

  • Drive
  • Tech
  • Čo sa stane, keď sa batéria vášho elektromobilu úplne vybije

Čo sa stane, keď sa batéria vášho elektromobilu úplne vybije

V nedávnom teste sa nemecký automobilový klub ADAC rozhodol zistiť, čo sa stane, keď batéria elektromobilu dosiahne kriticky nízku úroveň nabitia. Výsledky ukázali, že vozidlá sa pri nulovej batérii nezastavia okamžite – niektoré dokonca ponúkajú malú energetickú rezervu. Napriek tomu odborníci varujú, že riskovať úplné vybitie sa rozhodne neoplatí.

Automobilový klub ADAC otestoval v testovacom centre v Penzingu šesť rôznych elektromobilov: VW ID.3, Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo EX40, BYD Seal a Nio EL6. Odborníci sledovali, ako jednotlivé vozidlá upozorňujú na nízku úroveň nabitia batérie a či sa skutočne zastavia v momente, keď displej ukazuje 0 %.

Test ukázal, že všetky modely využívajú postupný systém varovaní – najprv sa zobrazí vizuálny signál, po ňom textové upozornenie alebo oranžový symbol batérie. Načasovanie týchto varovaní sa však výrazne líši: zatiaľ čo Kia varuje už pri 21 %, Volvo až pri 7 %. S postupným poklesom nabitia pridávajú autá aj zvukové upozornenia a obmedzujú výkon motora, aby sa predĺžil dojazd.

Image
Nabíjanie elektromobilu
Foto: Priscilla Du Preez 🇨🇦/Unsplash

Test ADAC ukázal, že žiadne z testovaných vozidiel sa nezastavilo okamžite po dosiahnutí 0 % nabitia. Každý model mal k dispozícii núdzovú rezervu energie, ktorá mu umožnila prejsť ešte približne 15 až 20 kilometrov so zníženým výkonom. Klub však upozorňuje, že na túto rezervu sa nedá spoľahnúť, najmä v zimných podmienkach alebo pri opotrebovanej batérii – v takýchto prípadoch môže byť dodatočná energia výrazne nižšia alebo úplne chýbať.

Elektromobily sa zároveň nikdy nezastavia náhle, keďže by to znamenalo, že vodič ignoroval všetky predchádzajúce varovania.

Vývoj v oblasti dojazdu elektromobilov je pritom pôsobivý:

Zatiaľ čo pred desiatimi rokmi zvládli elektrické autá v priemere len 150 kilometrov, testy ADAC v roku 2024 už stanovili priemerný dojazd na 425 kilometrov.
Image
Volvo EX-40
Foto: GEORGE STAMATIS/Shutterstock

Pred mesiacom bol stanovený nový Guinnessov svetový rekord. Model Polestar 3 Long Range Single Motor prešiel na jedno nabitie 935,44 kilometra, čím dosiahol najdlhší dojazd v kategórii elektrických SUV. Test sa uskutočnil na britských verejných cestách, trval 22 hodín a 57 minút a prebiehal v premenlivých poveternostných podmienkach pri priemernej rýchlosti 40,78 km/h.

Vozidlo pritom spotrebovalo iba 12,1 kWh na 100 kilometrov, čím výrazne prekonalo svoj oficiálny dojazd podľa normy WLTP – 706 kilometrov. A čo je najzaujímavejšie, po tom, ako displej ukazoval nulové percento nabitia, dokázalo prejsť ešte ďalších 12,8 kilometra.

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !